Patrí setový objektív do odpadkového koša?

0

Každý z nás nejako začínal. Prvú zrkadlovku sme si mnohí kúpili v kombinácii s nejakým štandardným objektívom. Začiatky sú však často iba zoznámením sa s technikou. Neskôr sa každý seriózny fotograf vyprofiluje a zameria sa na jeden alebo viacero fotografických žánrov. A nastane dilema…

Charakteristika setového objektívu

Setový objektív môžeme charakterizovať vo viacerých rovinách, no jedno je vždy spoločné – kompromis. Použijem príklad objektívu Nikkor AF-S 18-105mm f/3.5-5.6 DX (pre APS-C zrkadlovky Nikon). Ten je podľa môjho názoru druhým najčastejšie sa objavujúcim setovým objektívom v kombinácii so zrkadlovkami Nikon. Prvým bude známa 18-55-ka rôznych generácií. Samozrejme, pri iných značkách nájdete iné objektívy, stačí sa pozrieť do ponuky výrobcov – aj v našom e-shope. Objektív je konštrukčne relatívne jednoduchý, použité sú lacnejšie materiály (tubus), no najviac pocítite kompromis vo fotografických parametroch. Relatívne nízka svetelnosť objektívu – a nie najkvalitnejšie optické členy. Vidíte ten kompromis? Univerzálna ohnisková vzdialenosť, rýchle a presné automatické ostrenie, nízka cena. Musíte sa však zmieriť s nižšou svetelnosťou, nie najvyššou optickou kvalitou (pozor, tento objektív je aj tak jeden z najlepších setových objektívov na trhu) a s nie najkvalitnejšou konštrukciou. Pri fullframe zrkadlovkách sa stretneme s inými objektívmi a situácia je o niečo lepšia. Kompromis je menší a so setovým objektívom  – ako napr. Nikkor AF-S 24-120mm f/4 VR – sa dá prežiť aj kariéra profesionálneho fotografa.

Keď už setový objektív nestačí

V tejto situácii sa ocitne azda každý začínajúci fotograf. Moderné telo s množstvom funkcií, fotografický žáner, pre ktorý je setový objektív značným limitom. Vtedy prichádza na rad tuhé premýšľanie, čítanie a hľadanie vhodnej alternatívy. Zvolíme si ten správny objektív, začneme s ním fotiť a „seťák“ skončí niekde v skrinke, resp. v „dlhodobom úložisku.“ Stalo sa to aj mne, no v momente, kedy sa mi nechcelo na jednu akciu ťahať ťažkú techniku, som sa k „seťáku“ vrátil. Musel som sa zblázniť, ale nafotil som maratón s desať rokov starou zrkadlovkou a s vyššie spomínanou 18-105-kou. Áno, aj takýto starý objektív a telo sa stále dajú použiť, no s ich limitmi je potrebné počítať a pracovať. Vtedy dokáže pomôcť aj starý „seťák.“

Výpredaj dlhodobého úložiska

Ako som už spomínal, technika často končí v brašni alebo na miestach, kde sa dlhšie nedostaneme a prestaneme ju používať. Čo s tým? Sú len dve riešenia. Budeme tolerovať, že technika môže na tomto mieste ležať niekoľko mesiacov, či rokov, alebo ju jednoducho posunieme ďalej /predáme. Áno, sám to takto robím. Už som predal viacero objektívov cez inzertný portál. Prečo nie, veď technika má stále nejakú hodnotu. Prejdite si inzertné portály a nájdete tam veľkú ponuku, najčastejšie setových objektívov. Nemajme ale prehnané požiadavky. Keď nový objektív stojí isté peniaze, nemôžem za niekoľko rokov starý a používaný objektív žiadať takmer identickú čiastku. Ak sa bojíte techniku predávať a posielať poštou, voľte predaj vo vašom okolí a „z ruky do ruky.“ Napriek veľkej ponuke je tu stále šanca, že dokážete „seťák“ niekomu posunúť. Je to predsa len technika, ktorá sa môže občas pokaziť. A vy tak niekomu ponúknete rýchle riešenie jeho problému.

 

Tvoja emailová adresa nebude zverejnená.

Ďakujeme za tvoj komentár :)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

X