Rozhovor o projekte Indodiesel na cestách: Z Indie do Banskej Bystrice

0

Cestovateľ a fotograf Marek Duranský nám v tomto príspevku porozpráva o projekte Indodiesel na cestách, ktorú pred časom absolvoval spolu s Marekom Slobodníkom a niekoľkými ďalšími ľuďmi. Ako prezradil, z celej cesty pripravujú aj film, ktorý si budeš môcť pozrieť už čoskoro.

AQT a Indodiesel

V spolupráci s našim e-shopom a značkou Canon bola poskytnutá technika od značky Canon. Konkrétne Canon EOS R6 a Canon EOS C70. Spomedzi objektívov na fotenie najčastejšie používali objektív Canon RF 24-70 mm f/2.8, ktorý patrí medzi skutočne univerzálne objektívy. Chýbať nesmel ani objektív s 50 mm ohniskom a clonou f/1.4. Ten používali najčastejšie v horších svetelných podmienkach. Nesmel chýbať ani teleobjektív, čo bol pre túto cestu objektív s ohniskom 100-400 mm.

Okrem samotného cestovania sa v rozhovore rozprávajú aj o technike, aký skok znamenal Canon EOS R6 a EOS C70 oproti technike použitej na predošlých cestách a aké možnosti im to prinieslo.

Začínal s rekreačným fotením portrétov, ľudí v prirodzených pózach. Hovorí, že „keď som sa dostal na túto cestu, zobral som si foťák s tým, že si len tak budem fotiť nejaké veci tak pomimo„. Spolucestovatelia to však využili a videli v tom zmysel, preto mu fotodokumentácia ciest takto prischla. Tak sa z neho stal fotograf a občasný kameraman týchto ciest. To je Marek Duranský.

Cesta tohto štýlu pre Mareka Duranského nebola nič nové, kedy pred nejakým časom absolvoval niekoľko podobných ciest. Jednou z nich bola aj cesta trabantom z Austrálie do Indonézie. Cesta, o ktorej nám rozpráva však je v niečom špecifická. Na dopravu totiž použili motorky Royal Anfield, ktoré sa vyznačujú dieslovým pohonom. Preto má aj projekt názov Indodiesel.

167-dňové dobrodružstvo

Pôvodný plán bol prejsť z Indie na Slovensko za 3 mesiace. Tento plán sa však postupne ukázal ako veľká fantázia. Aj kvôli niekoľkým komplikáciám sa to natiahlo takmer o polovicu. Cestu začali v indickom meste Koči, ktoré sa nachádza na juhu krajiny. Tam si zakúpili už spomínané motorky a plán bol prejsť cez Indiu, Pakistan, Irán, Turecko, Bulharsko a ďalej na Slovensko.

Problém nastal ešte v Indii, pretože odtiaľ nepúšťajú do Pakistanu vozidlá s indickými poznávacími značkami kvôli konfliktu medzi týmito dvoma krajinami. Aj toto, ako sa s touto výzvou popasovali sa dozvieš z rozprávania Mareka Duranského.

V Iráne, Saudskej Arábii či Pakistane sa zase bolo potrebné popasovať s miestnymi bezpečnostnými zložkami, keďže v týchto krajinách je mnohokrát prísne zakázané snímať na verejných miestach. Na druhú stranu, ako hovorí Marek, ľudia sú presný opak spomínaných zložiek a sú pohostinní, milí a bola radosť sa s nimi stretnúť. Ako to dopadlo, keď skúšali lietať s dronom?

Technika, ktorá bola niekoľkokrát lepšia oproti tej, ktorú používali pri predošlých cestách podľa Marekovych slov, im umožnila vytvárať zábery, ktoré by predtým neboli možné. Postaralo sa o to najmä stabilizované telo Canon EOS R6. V kombinácii napríklad so stabilizovaným teleobjektívom vznikli krásne fotky, ktoré sú aj v galérii pod článkom, alebo priamo vo videu.

Fotenie popri cestovaní si občas vyžaduje aj provizórne riešenia. Napríklad ak chceli odfotiť nočnú fotku, kedy jeden z členov výpravy bol oblečený ako beduín, museli si vystačiť so svetlom mobilného telefónu. V galérii a v rozhovore uvidíš, ako sa táto fotka nakoniec podarila. Situáciu zachránil aspoň kvalitný a svetelný objektív Canon RF 50 mm f/1.4.

Zradná technika

Ešte v Indii, konkrétne v Dilí začala Marekovi na jeho Canon EOS R6 robiť problémy so zaostrovaním. Šťastie bolo, že Indovia radi opravujú veci a tak našli dielňu, v ktorej fotoaparát opravili. Kvalita opravy však nebola na vysokej úrovni. Rovnako sa vyskytol aj problém s objektívom 24-70 mm f/2.8, kedy s ním nebolo možné fotiť, pokiaľ bol úplne nasadený na tele.

Vo videu si môžeš pozrieť, ako taký indický obchod, kde predávajú a opravujú foto a video techniku vyzerá. Odrazilo sa to aj na kvalite opravy, keďže objektív fungoval približne mesiac. Keď požiadal o pomoc Canon, tak mal šťastie a vedeli mu nový objektív doručiť relatívne rýchlo. Ako sa im to podarilo, keďže boli práve v Dubaji?

Technika, ktorú mali bola vystavená rôznym poveternostným podmienkam. Napríklad púštnemu prostrediu, ktoré je extrémne prašné alebo vysokým teplotám. Aj napriek niekoľkým komplikáciám však veci od Canonu zvládli túto cestu na výbornú. Zvládla však aj púštnu búrku?

C70 dostala do držky

V tomto prípade to je myslené takmer doslovne. V Turecku počas noci, kedy už boli na ceste do európskej časti sa stala jedna pomerne veľká nepríjemnosť. Do kameramana, ktorý šiel trochu pozadu, vrazil kamión a iba zázrakom sa mu nič nestalo. Odniesla si to však technika, konkrétne Canon EOS C70. Dôležitejšie však je, že sa nikomu nič nestalo. Okrem kamery náraz poškodil aj objektívy a zostáva len dúfať, že sa to bude dať opraviť.

Aby sme sa nepozastavovali iba pri negatívnych veciach, podľa Mareka Duranského jedno z najkrajších miest, ktoré počas cesty videli sa nachádzalo v Iráne, kde medzi skalami tiekol vodopád, ktorý bol skutočne impozantný.

Najmenej príjemnú skúsenosť s ľuďmi zažili s občanom Maďarska. Počas niekoľkotisíc kilometrovej cesty nenastali žiadne nepríjemnosti s ľuďmi, až pokým neprišli do krajiny, kde je legálne piť alkohol.

Šoférovanie v Ázii

Šoférovanie je v krajinách ako India alebo Pakistan veľmi špecifické. Napríklad používanie smeroviek nie je veľmi častým javom. Namiesto toho je veľmi časté trúbenie. Ako nám bolo povedané, šoférivanie v Indii ich naučilo skutočne pozorne sledovať premávku. Rovnako jazda v protismere, najmä na diaľnici, nie je v Indii žiadna výnimka. S ďalšími skúsenosťami z ciest v tejto časti sveta sa taktiež podelil s divákmi v rozhovore.

Cestovateľom, ktorí počas svojich ciest fotografujú alebo natáčajú na záver Marek Duranský odporúča, aby zvážili každý kus techniky, pretože v tomto prípade menej je niekedy viac. Pretože čím menej techniky vezie, tým je batožina ľahšia a cestovateľovi zostáva viac energie. To sa zíde najmä pri takto dlhých cestách.

Viac o tejto zaujímavej ceste sa dozvieš v rozhovore, ktorý nájdeš pod týmto článkom.

Galéria

Tvoja emailová adresa nebude zverejnená.

Ďakujeme za tvoj komentár :)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

X