AF-S NIKKOR 200-400MM F/4G ED VR II – Osvedčený pracant

0

História tohto objektívu z produkcie firmy Nikon sa začala písať už v roku 2003. Zo začiatku si však pre svetelnosť f/4, ktorá bola obmedzujúca, nenašiel toľko priaznivcov. Jeho vynovená verzia sa predáva od roku 2010 a výrobca zlepšil napríklad stabilizátor, ktorý umožňuje snímať na dlhšie expozičné časy. Pridali sa aj štyri sklenené ED prvky s extrémne nízkym rozptylom, ktoré minimalizujú chromatickú vadu objektívu. V optike je použitá vrstva Nano Crystal Coat, ktorá má obmedziť odlesky a iné nežiadúce elementy pri fotografovaní v náročných svetelných podmienkach. Objektívu pribudol aj nový režim A/M, doplňujúci súčasné režimy M/A a M. Umožňuje snímať s automatickým zaostrovaním aj pri manipulácii so zaostrovacím krúžkom počas samotného snímania.

Hmotnosť 3,3 kg je jednou z predností tohto objektívu. Je to rozdiel oproti pevnej 400-vke so svetelnosťou f/2.8, ktorá váži asi o kilo viac. Keď má totiž fotograf „behať“ s výbavou na chrbte, tak ocení každý kilogram smerom dole.

Tento objektív spolupracuje s fotoaparátmi s plnoformátovými čipmi, aj s čipmi menšej veľkosti DX. Pri menších čipoch vzniká naozaj zaujímavý rozsah 300-600 milimetrov. Zaostrovanie je ultrazvukové a vďaka módu A/M máme možnosť si predostriť, či ručne doostriť. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 2 metre pri automatickom zaostrovaní. Na objektíve nie je clonový krúžok. Telo objektívu z horčíkovej zliatiny, odolné voči vplyvom počasia, obsahuje prachuvzdorné tesnenia a ochranné sklo objektívu. Neohrozí ho tak prach, ani vlhkosť pri snímaní v rôznych, najmä nepriaznivých podmienkach. V zadnej časti objektívu sa nachádza ešte filter s rozmerom 52 milimetrov. Objektív dobre padne do ruky, ergonómia je tradične dobre spracovaná. Dráha zoomového prstenca je primeraná, fotograf nemusí pri snímaní „prechytávať,“ ako pri niektorých objektívoch s veľkým rozsahom. S týmto objektívom sa najlepšie pracuje na monopode. Dodáva sa so zadnou krytkou, predným nasúvacím krytom, popruhom a s cestovným puzdrom, ktoré si môžete dať na rameno a pripnúť naňho napríklad monopod.

Moje skúsenosti s týmto objektívom

Fotografoval som s ním na olympijských hrách v Soči a v Riu, na majstrovstvách Európy vo futbale a na MS v ľadovom hokeji. Pre reportéra, špeciálne na športových podujatiach, je najväčšou prednosťou rozsah. Keď som nemal tento objektív, pracoval som v kombinácii pevná 400-vka a na druhom tele 70-200. Nepokrytá oblasť medzi 200-400 mm mi vtedy naozaj chýbala.

Slovenský biatlonista Pavol Hurajt na trati v mixe štafiet na 2×6+2×7,5 km na XXII. zimných olympijských hrách v Červenej Poľane 19. februára 2014. Slovenský tím obsadil 6. miesto. FOTO TASR – Michal Svítok

Určite mi ušlo viacero záberov, kým som do ruky chytil druhé telo. Utekali sekundy, akcie plynuli a ja som si mohol len v duchu nadávať. S týmto objektívom si vystačíte na futbale, lyžovaní, hokeji, či v prírode. Fotografi, ktorí často cestujú a lietajú, ocenia aj jeho veľkosť, alebo lepšie povedané „malosť.“ 🙂 Zmestí sa totiž pohodlne do fotobatoha a na palubu lietadla. Ako som už spomínal, kedysi nebol tento objektív pre svoju svetelnosť f/4 veľmi obľúbený. Čipy vo fotoaparátoch neboli také citlivé a v interiéroch sa nepoužíval. Dnes už ale technika pokročila a stáva sa z neho vyhľadávaný výrobok.

Ešte krátko k obrazovému výstupu – ostrenie pohodlne stíha športy. Je však dôležité, na aké telo je objektív nasadený. U mňa to bol napríklad Nikon D4, prípadne D3. Na plne otvorenej clone, najmä na dlhšej strane ohniska, cítiť vinetáciu. Ostrosť v rohoch tiež nie je úplne dokonalá. Je to daň za veľký rozsah a ďalšie výhody tohto objektívu. Musíme si ale uvedomiť, že zoomové teleobjektívy nikdy nedosiahnu ostrosť a vlastnosti pevného skla. Použitie telekonvertora si musí fotograf tiež dobre premyslieť, pretože sa dostáva na svetelnosti, pri ktorých musí ISO citlivosť ísť vysoko hore, špeciálne myslím na interiéry.

Všeobecne platí, že musíme vopred uvažovať o tom, čo chceme fotografovať, aké potrebujeme výstupy a koľko na to máme prostriedkov. 🙂 Cena v porovnaní s pevnými sklami je však zaujímavá.

Jeho veľký konkurent je od značky Canon a oproti Nikonu má bonus v podobe zabudovaného telekonvertora. Je to veľká pomôcka a Nikon by rozhodne mohol pouvažovať nad vylepšením. Canon 200-400 je totiž u fotoreportérov veľmi obľúbený. Na veľkých podujatiach, kde bola možnosť si ho požičať, bola oňho doslova bitka a kto prišiel neskoro, ten mohol ľutovať!


Tvoja emailová adresa nebude zverejnená.

Ďakujeme za tvoj komentár :)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

X