Už sa vám niekedy stalo, že ste boli na nádhernom mieste s úžasnou atmosférou, odfotili ste si to a zistili, že vôbec nezachytáva krásu, ktorú ste videli? To preto, že nafotiť krajinu nie je také jednoduché, akoby sa mohlo na prvý pohľad zdať. Samozrejme, každý dokáže namieriť svoj fotoaparát na dokonalú scénu, ale len skúsený fotograf vie skutočne zachytiť emóciu, ktorá sa v nej ukrýva. So správnou technikou môžete aj obyčajnú krajinku pretaviť do nádhernej fotky. Mobil je pri takejto tvorbe veľkým pomocníkom. Digitálne zrkadlovky majú výhodu, že disponujú vymeniteľnými objektívmi, viete na nich pracovať s hĺbkou ostrosti, či nastaviť rýchlosť uzávierky. Smartfóny majú menej možností, no napriek tomu denne vzniká mnoho skvelých záberov. Ako je to možné? Kľúčom je kompozícia, využitie svetla a tak, ako pri každej fotografii, schopnosť porozprávať príbeh, či zachytiť emóciu.
Je pravdepodobné, že fotiť krajinku ste sa rozhodli preto, že radi chodíte do prírody. Telefón s fotoaparátom je v tomto prípade naozaj pohodlné zariadenie, pretože nemusíte vláčiť ťažkú techniku. Výhodou, ktorú smartfón oproti DSLR poskytuje, je o dosť väčší displej. Ten sa zíde pri komponovaní záberu. Tiež by ste mohli využiť geotagging, teda schopnosť telefónu ukladať si informácie o polohe, kde bola fotografia urobená. Takto si udržíte prehľad o všetkých miestach, kde ste boli – a fotky budete mať vždy dobre roztriedené. Váš smartfón neukladá úplne presné GPS koordináty, väčšinou sa uloží len názov mesta, v ktorom sa nachádzate, prípadne najbližšia obec. Takže ak sa vydáte hlboko do lesa, je pravdepodobné, že informáciu o polohe mať nebudete. Netreba ale zabúdať, že krásne scény môžete nájsť aj blízko domova. Nemusíte kvôli nim chodiť na kraj sveta. Keď sa však rozhodnete ísť na výlet, myslite na to, že rovnako dôležité ako to čo fotíte, je aj to kedy fotíte!
1./ Vyberte si nielen miesto, ale aj vhodný čas
Najvhodnejší čas pre fotografovanie krajiny je skoro ráno a večer pred západom slnka. Vtedy je totiž nízko, robí dlhé tiene a svetlo je rozptýlené. Keď nasvecujeme postavu, tiež nedávame svetlo priamo nad hlavu. Zvyčajne sa snažíme umiestniť ho približne v 45-stupňovom uhle. A toto je náš východiskový bod pre ďalšiu kreativitu. Rovnako je to so svetlom v krajine. Keď je slnko nižšie, prechádza celou scénou, ktorá je vďaka nemu plastickejšia a fotografia tak dostáva hĺbku. Zábery z tejto dennej doby majú zároveň krajšie a sýtejšie farby. Keby ste fotili na pravé poludnie, slnko máte priamo nad hlavou, svetlo je ostré, tiene krátke a tmavé.
Ak vám neprekáža vstávanie, môžete zachytiť úžasné momenty. Ranná hmla dodá vašim fotkám éterický nádych, štipku mysticizmu, pomôže vyjadriť samotu, pokoj, či nehu. Nevyhýbajte sa však ani fotografovaniu, keď je slnko pod mrakom. Vďaka nim je svetlo difúzne a tiene sa strácajú. Aj samotné oblaky môžu byť zaujímavým prvkom vašej fotky. Najmä, ak sa vám do nich podarí dostať kresbu, čo sa v niektorých prípadoch dá aj v postprodukcii. Atraktívne momenty tiež vytvorí potrhaná oblačnosť. Okrem toho, že obloha je vtedy fotogenická pre svoju pestrosť a zaujímavú štruktúru, na krajine sa tvorí pekná hra svetla. Vznikajú svetlejšie a tmavšie nepravidelné tvary – tiene. Na fotografii to podporí pocit hĺbky a vykreslenie trojrozmerného priestoru. Zrazu aj obyčajná lúka, ktorá by normálne tvorila na fotke málo zaujímavú jednoliatu zelenú plochu, dostane úplne nový rozmer. Vyskúšajte si to.
2./ Nájdite svoj bod záujmu
Asi najčastejšou chybou pri fotografovaní krajinky je zameranie na vzdialený objekt, ako napríklad pohorie v pozadí. Keď sa pozeráte na scénu, vnímate ju vlastnými očami, ale nielen nimi. Počujete zvuky, cítite vône, teplo, chlad a samozrejme, hlavou môžete otáčať a obzerať si okolie. Ale keď urobíte fotku, divákovi nepredáte žiadny z týchto vnemov. Iba dvojrozmerný obrázok, výrez z prostredia, v ktorom ste sa nachádzali. Ako teda priviesť fotku k životu? Práve objekt, ktorý umiestnite do popredia dá fotografii význam. Takže vždy hľadajte objekt, ktorý zaujme a strhne na seba pozornosť. Môžu to byť stromy, budovy, zvieratá či ľudia.
3./ Pozor na objekty, ktoré narúšajú kompozíciu
Keď nájdete peknú kompozíciu a objekt, ktorý chcete umiestniť v prvom pláne, dajte si pozor na iné prvky, ktoré by mohli vašu fotku pokaziť. Skúste ich na fotografii eliminovať aj v prípade, že sú atraktívne. Keďže nedisponujete rôznymi objektívmi a nechcete zoomovať, aby ste zbytočne neprišli o kvalitu snímky, musíte sa hýbať. Prejdite sa a hľadajte, z akého uhla by vaša fotka vyzerala najlepšie. Choďte bližšie, či ďalej, alebo do podrepu a foťte z nižšej perspektívy, ak je to nevyhnutné. Keď získate skúsenosti zistíte, že si už vopred dokážete predstaviť, ako bude výsledná fotografia vyzerať a postavíte sa na správne miesto bez toho, aby ste ho museli zdĺhavo hľadať.
Niekedy však nie je možné odstrániť neželané prvky zo snímky len tak, že sa kúsok pohnete. Napríklad na dovolenke sa môže stať, že pôjdete na fakultatívny výlet a ľudia, ktorí sú tam spolu s vami, vám neustále budú liezť do záberu. Samozrejme, najjednoduchšie je, ak ich poprosíte, aby sa na chvíľu posunuli. Každý dobrý fotograf musí mať v sebe aj štipku drzosti. Môžete sa jednoducho pretlačiť dopredu a na chvíľu budete práve vy prekážať ostatným. Ale určite je množstvo situácií, kedy ani jedna z týchto možností nebude fungovať. Našťastie môžete fotku dodatočne orezať. Pri tvorbe kompozície na to nezabúdajte. Skúste si vopred predstaviť, ako asi bude záber vyzerať, keď z neho určitú časť odrežete.
4./ Používajte pravidlo tretín
Pravidlo tretín je kompozičná technika, ktorá vám pomôže pri rozhodovaní, kde vo fotografii umiestniť dôležité objekty. Teória vychádza z tvrdenia, že snímka vyzerá vyváženejšie vtedy, keď sa jednotlivé prvky nenachádzajú priamo v strede záberu. Predstavte si, že vaša fotografia je rozdelená na 9 rovnakých častí, dvomi horizontálnymi a dvomi vertikálnymi čiarami. Následne sú pre vás dôležité priesečníky týchto línií. Do nich sa snažte umiestňovať optické ťažisko snímaného objektu. Ak chcete správne zakomponovať len jeden prvok, je zvyčajne jedno, ktorý z týchto bodov využijete. Pokiaľ máte na scéne dva objekty, vyváženú kompozíciu pravdepodobne získate, ak ich umiestnite na body, ktoré sú diagonálne oproti sebe.
Pri krajinke sa pravidlo tretín využíva napríklad pre správne umiestnenie horizontu. Ak chcete, aby bola obloha dominantná, umiestnite horizont do dolnej tretiny fotografie. Oko sa teda primárne sústredí na oblohu a zem bude záber len dokresľovať. Ak to urobíte naopak – a horizont umiestnite do hornej tretiny, dáte dôraz na zem. Inými slovami – nachádza sa váš bod záujmu na zemi? Dajte horizont do vrchnej tretiny. Je úžasná obloha a chcete odfotiť oblaky? Umiestnite horizont do spodnej tretiny. Akonáhle začnete toto pravidlo využívať, uvedomíte si, že je to pre vás úplne prirodzené a nemusíte o ňom príliš premýšľať. Niekedy ho môžete porušiť, aby ste získali dramatickejší výstup – alebo keď fotíte odrazy. Vtedy môžete umiestniť horizont priamo do stredu fotografie. Ak sa vám kompozícia nezdá správna, môže to byť spôsobené práve tým, že je nevyvážená. Vtedy určite pomôže, ak pre vás bude štartovacím bodom pravidlo tretín. Vďaka tomu môžete hľadať kompozíciu dovtedy, kým nebudete mať pocit, že ste našli tú správnu.
Už teraz sa môžete tešiť aj na ďalšie zaujímavé triky, ktoré vám predstavíme v pokračovaní tohto miniseriálu.