Fotenie pretekového skialpinizmu je špecifická záležitosť. Objekty sú buď ďaleko a pohybujú sa veľmi rýchlo (zjazdy) alebo sú doslova pár centimetrov pred objektívom. Taktiež treba kalkulovať s hmotnosťou techniky, pretože kvôli dobrému záberu treba neraz nastúpať aj 1000 výškových metrov. Nehovoriac o odolnosti voči počasiu. Objektívy som testoval týždeň počas posledného kola svetového pohára v skialpinizme vo francúzskom Flaine. Požiadavky na výber techniky boli jasné – čo najlepšia obrazová kvalita.
Pozn.: Objektívy som používal s telom Fujifilm XT-2.
Fujifilm Fujinon XF 18mm f/1.4 R LM WR
Ako širokouhlý objektív som testoval Fujifilm Fujinon XF 18mm f/1.4 R LM WR. Dlho som fotil na FF Canon EOS 6D s objektívom Sigma 24 f/1.4 a tak som bol zvedavý na bokeh a kresbu svetelného 18mm objektívu na APS-C snímači. Musím povedať, že som bol milo prekvapený. Bokeh bol veľmi príjemný no objekt musel byť pochopiteľne bližšie k snímaču. Ostrosť a rýchlosť ostrenia je zodpovedajúca označeniu XF – spoľahlivá a bezproblémová. Skratka LM prislúcha Linear autofocus (AF) Motor. Ten sa stará o čo najlepší výkon pri ostrení, čo je obzvlášť dôležité pri svetelných objektívoch. Dostať ostrý záber športovca, ktorý sa pohybuje priamo na foťák pri clone f/1.4 a vzdialenosti niekoľko desiatok centimetrov od foťáku býva niekedy viac o šťastí. Našťastie, objektív s tým nemal najmenší problém a vo výsledku som nemal ostré možno dve fotky z 300. Focus breathing alebo preostrovanie som taktiež nezaznamenal. Pri fotení proti priamemu slnku som nezaznamenal žiadne odlesky ani podobné problémy. Ďalšou výhodou je hmotnosť objektívu. S hmotnosťou len 370 gramov je takmer o 300 gramov ľahší ako Sigma + v kombinácii s akýmkoľvek telom Fuji je úspora váhy oproti FF fotoaparátu značná. V neposlednom rade výhodou objektívu je, že je utesnený voči prachu a vlhkosti, čo sa potvrdilo pri fotení v hustom daždi a snežení. Objektív neskresľoval, ani napriek tomu, že objekt bol v rohu fotografie a blízko k snímaču. Azda jedinou chybou čo som si všimol bola silnejšia chromatická aberácia, no nie je to nič, čo by sa pri postprodukcii nedalo odstrániť. Je tento objektív vhodný na športovú fotografiu? Záleží od športu. Pre športy, kde je rozhodujúca hmotnosť a odolnosť skla a zároveň sa dá dostať k objektu „na dosah ruky“ môžem objektív len odporúčať.
Fujifilm Fujinon XF 50-140mm f/2.8 R LM OIS WR
Teleobjektív Fujifilm Fujinon XF 50-140mm f/2.8 R LM OIS WR by som zaradil do kategórie „Top of the top“. Hmotnosťou a veľkosťou ako 70-200 f/4 od Canonu, ale s clonou f/2.8 a optickou stabilizáciou. Rozsah 50-140 je ekvivalent 76-213 na FF, čo je v podstate taký zlatý štandard. Podobne ako „18-ka“ je objektív vybavený lineárnym zaostrovacím motorom (LM), takže neostré zábery sa v podstate nevyskytovali. Optickú stabilizáciu som nemal možnosť otestovať, keďže sa fotilo na snehu, expozičné časy sa pohybovali okolo 1/8000 s. Obava, že bude príliš veľký na telo X-T2 sa nepotvrdila, s gripom som nemal vôbec žiadny problém. Ako na väčšine Fuji objektívov, aj tu sa nachádza krúžok na nastavenie clony. Ako človek čo fotí odjakživa na Canon a nevyrastal na filmových fotoaparátoch, zatiaľ som neprišiel tejto vychytávke na chuť. Všimol som si však, že krúžok je oveľa tuhší ako na iných objektívoch od Fuji, čo výrazne eliminuje nechcenú zmenu clony počas fotenia, čo sa na niektorých Fuji objektívoch stáva. Objektív je taktiež utesnený voči poveternostným podmienkam, čo sa mi hodilo pri fotení, kedy som bol dve hodiny v daždi. Kresba je jednoznačne z tých najlepších čo sa týka teleobjektívov. Veľmi rád fotím na plne otvorenej clone, čo si niekedy vyžiada daň v podobe horšej kresby. Tu som si však mohol dovoliť fotiť všetko na clonu f/2.8 bez obavy zo zníženia obrazovej kvality. Kresba je jednoznačne z tých najlepších čo sa týka teleobjektívov. O tom, či je objektív vhodný na fotenie športu snáď ani nemusím diskutovať. Budem sa opakovať, je to to najlepšie s čím som fotil v danom rozsahu, zohľadňujúc rozmery a hmotnosť.
Zhrnutie
Veľa objektívov som od Fuji nemal, no z toho čo som mal, môžem zhodnotiť nadpriemernú obrazovú kvalitu a výborné spracovanie spracovanie. To je dôležité zvlášť pri fotení outdoorových športov. Treba povedať, že pri fotení som zaznamenal viac nedostatkov na strane tela fotoaparátu ako na strane objektívov. Dlhší čas štartu, miestami pomalšie ostrenie, slabšia výdrž batéria. Na druhej strane tu ale máme telo a sklá utesnené voči poveternostným podmienkam (dážď, sneh, prach), nižšia hmotnosť a menšie rozmery, perfektné farby a rozlíšenie. Pre mňa ako fotografa outdoorových športov sú najmä tieto parametre rozhodujúce.
Pre koho sú objektívy určené?
Širokouhlú „18-ku“ si viem bez problémov predstaviť na každodenné použitie, no ako sa ukázalo, dobre si vie poradiť aj so športom. Neváhal by som ju zobrať na každú lezeckú túru do Tatier, no určite by vynikla aj na svadbe či oslave. Ak by bola možnosť, určite by som rád odskúšal odolnosť aj pri fotení v jaskyni, kde si L-kové objektívy od Canonu vedú perfektne.
Nebýva zvykom, že teleobjektív býva „day-to-day“ objektívom, predovšetkým kvôli veľkosti a hmotnosti. Z 50-140-ky som mal ale pocit, hlavne pri použití s menším telom (oproti Canonu EOS 6D či EOS 7D ), že by nebolo problémom ani fotenie na odľahlých miestach s dlhým prístupom. Celkovo by som objektív odporučil každému kto chce prvotriednu kvalitu v „klasickom“ rozsahu cca 70-200.