Neviem, nemám, neposkytujem a nerobím!

0

Nalejme si čistého vína. Povedať nie – je naozaj ťažké. Platí to najmä vtedy, ak ste začínajúci fotograf, ktorý hľadá uplatnenie a podstupuje riziko, že po odmietnutí zákazky sa už klient neozve. Touto fázou si prejde každý z nás. A týka sa to nielen samotnej fotografie, ale aj súkromného života.

Povedať „nie“ – nie je jednoduché, ale dá sa to naučiť. Osobne som s tým bojoval niekoľko rokov, no vytrvalým tréningom dosiahnete psychickú pohodu. Ako na to? Budete prekvapení, ale je to veľmi jednoduché.

Spoznajte sami seba

Je prirodzené navzájom si pomáhať. Čo ale potom, ak ani s najväčším vypätím síl pomôcť nedokážete? Slovo „nie“ môže v tomto prípade podporiť takzvané myslenie „out of box“, čiže  kreativitu. „Prepáč, nemám s tým skúsenosti. Skúšal si kontaktovať Igora?“ (Meno Igor uvádzam len ako príklad.) Teraz však nemám na mysli dohadzovanie klientov v rámci kamarátskej výpomoci. Ide tu o hranicu možností, schopností a skúseností, ktorú máte. Každý má totiž istú hranicu, ktorú ťažko prekračuje. Aj ja sám som často na tieto hranice narazil a naučil som sa, že je dobré mať prehľad o svojom okolí. Ak skrátka niečo neviete urobiť a nemáte ochotu riskovať svoju reputáciu, nezachádzajte v začiatkoch za tieto hranice. Môžete sa veľmi popáliť a bude sa to s vami ťahať ešte dlho. Tu platí aj overené pravidlo – riskovať sa oplatí (ale iba niekedy). 🙂

Kam sa chcem dostať

Keď už poznáme svoje hranice, je veľmi dôležité stanoviť si cieľ. „Chcem pracovať ako fotograf pre renomovanú, medzinárodne uznávanú agentúru“ – excelentné! S týmto sa dá pracovať. Chcem – je totiž magické slovo, veľmi silné a dôležité. Predstavuje odhodlanie, ktoré v tomto prípade musí vychádzať zvnútra človeka. Fotograf – je zameranie, kam sa chcem vybrať a ktoré  ma napĺňa. Renomovaná – slovo, ktoré znamená prestíž. Pozor, znamená aj zodpovednosť, záväzok a vyššie nároky na fotografa. Medzinárodná agentúra – asi najvyšší level pre reportážneho fotografa. Stovky hodín strávených v lietadle, návštevy exotických krajín, cudzie prostredie a neznámi ľudia. Ak presne toto chcete, dá sa na tom pracovať!

„Nie“ neznamená nikdy

Často som riešil situáciu, kedy som musel klientovi povedať „nie.“ Prečo? Lebo som nechcel v danom čase prekročiť svoje hranice. A tie môžu byť rôzne – cena za zákazku, či to, že očakávaný výstup nebol „moja šialka kávy“. Stanovenie ceny za zákazku a dohoda s klientom je, samozrejme, kapitola sama o sebe, tu ide skôr o principiálny pohľad. Nepôjdem predsa fotiť celý deň na podujatie, z ktorého klient očakáva 100 perfektne vyretušovaných fotografií, pričom odmena je na úrovni cestovných nákladov. Nepôjdem fotiť deti do školy, či škôlky, veď mám bradu a báli by sa ma. (Ranný pohľad do zrkadla býva často aj pre mňa prekvapujúci. :-D) Ale poďme aj na pozitívnejšiu stránku veci. Výnimky sa vždy nájdu a je to na každom z nás osobne. Najmä v začiatkoch však môžete mať chuť riešiť za každú cenu každú jednu zákazku a to sa vám podľa môjho názoru neskôr môže vypomstiť.

„Don’t forget to fail!“ – „Nezabúdajte na chyby!“

„Nepáčia sa mi zábery, nemáte niečo lepšie?“ To je asi jedna z najnepríjemnejších viet, ktoré môžete od klienta počuť. Áno, stalo sa mi to už viackrát. Komunikácia s klientmi nebola jednoduchá a verte mi, ani mne sa v ďalších dňoch nefotili zákazky najlepšie. Ale to je život! Každá chyba, pri ktorej si uvedomíte, kde ste zlyhali, vás môže posunúť ďalej. Pýtajte si spätnú väzbu a ak bude negatívna, nabudúce máte na výber. Ak ste zlyhali, lebo ste si zle vybrali zákazku a zámer bol nad vaše sily, hľadajte pozitíva! Bolo to objektívne zlyhanie, lebo na to nemám, alebo nedorozumenie s klientom? Toto vás posunie ďalej. Alebo vás to ubezpečí v elegantnej odpovedi: „Nie, toto nafotiť neviem, ale odporučím kolegu…“.

Tvoja emailová adresa nebude zverejnená.

Ďakujeme za tvoj komentár :)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

X