Globalizácia je fajn. O tom niet pochýb. No má aj svoje úskalia a to nielen politicko-ekonomické, ale aj vo sfére fotografickej techniky. Globalizovaný trh nám umožnil nakupovať kdekoľvek na svete. Doručovateľské spoločnosti doručia takmer čokoľvek a takmer kamkoľvek. Treba si však dávať pozor. Nie všetky aspekty nakupovania sa stali globálnymi a stále platia regionálne pravidlá. Je to tak najmä vtedy, keď riešite tú najhoršiu situáciu – svoj tovar musíte reklamovať. Šedý trh (t.j. nákup u predajcu z iného regiónu), nesie v sebe riziko problematického riešenia reklamácie daného produktu. Predajcovia na šedom trhu ponúkajú identické produkty za veľmi lukratívne ceny, no na tieto produkty sa nie vždy vzťahujú reklamačné podmienky krajiny koncového spotrebiteľa. Práve tu často vznikajú konflikty. Čo to znamená nakupovať na šedom trhu? Aké sú výhody a nevýhody? To sa už dozviete vo videu. Aké sú vaše skúsenosti s nákupom na šedom trhu a následnou reklamáciou produktov?
Nie som taký bohatý, aby som nakupoval na šedom trhu
Som reportážny a športový fotograf, žijúci v Bratislave. Fotografii som sa začal venovať pred viac 10 rokmi. Vo svojej fotografickej práci sa primárne zameriavam na športovú a eventovú fotografiu. Rád prijímam nové výzvy a obľubujem adrenalín, ktorý vo mne vyvolávajú fotografické dobrodružstvá.
Predchádzajúci článok
5 Komentárov
Odpovedaj
Zrušiť odpoveďTáto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.
Veľmi ošemetná téma Marián, ale celkom určite je potrebné sa o nej baviť.
Môj osobný názor na kúpu foto techniky z šedého trhu sa radikálne zmenil pred pár rokmi po prvej skúsenosti z reklamáciou L-kového skla od Canonu. Pred samotnou kúpou som sa pohrával z myšlienkou kúpiť fotoaparát aj z objektívom z šedého trhu, veď ušetriť niekoľko stovák eur vždy poteší, hlavne keď sa fotením neživím. Zvíťazil však, ako som si vtedy nahováral zdravý rozum.
Čo ak sa niečo stane a budem musieť reklamovať? Niekoľko tisíc eur ktoré som mal v pláne minúť oproti ušetreným niekoľkým stovkám urobilo svoje. Nie, povedal som si, pôjdem oficiálnou cestou. Dnes už viem že to bol len strach z možného „ČO AK?“, ale určite nie zdravý rozum.
Vedel som čo chcem kúpiť, aj to že pôjdem cez autorizovaného predajcu, otázne už bolo len to že cez koho? V hre bolo aj AQT no nakoniec zvíťazil Cewe Fotolab Zvolen. Veľký autorizovaný predajca, z množstvom kamenných predajní, tam bude určite bezpečné nakupovať, „hovorím si“. Omyl!
Asi pol roka po zakúpení sa mi raz zahmlilo predné sklo a zobrazila sa na ňom divná mapa. Nie som študovaný fotograf ani optik, no hneď som vedel že niečo nie je v poriadku.
Panika!
Nové profesionálne sklo za skoro 2000€, takmer nepoužité, nečistené, perfektne skladované. Kontaktujem mailom predajcu vo Fotolabe, zasielam fotky a čakám na odpoveď. Nič. Kontaktujem priamo Canon tu u nás v anglicku. Po chvíli od nich dostávam správu že žiaľ moje sklo sa zdá byť poškodené a je potrebné ho zaslať do autorizovaného servisu Canon. Ale je tu problém. Sklo som kupoval na slovensku a bezplatný záručný servis sa naň vzťahuje len cez predajcu na slovensku. Áno, môžem ho poslať do servisu aj tu v anglicku, ale musím si ho zaplatiť. Dostávam email od predajcu z Cewe Fotolab. Že si nemám robit starosti, vraj je to len estetická záležitosť. Asi si vieš predstaviť moju reakciu po prečítaní. Tá je nepublikovateľná. Nevysolil som predsa toľké peniaze za estetické vady.
No nič, fotoaparát aj objektív stále „smrdia“ novotou, nakupoval som u autorizovaného predajcu, padá rozhodnutie – beriem si dovolenku, cestujem na slovensko a idem riešiť reklamáciu.
V predajni som nezastihol chlapíka čo mi techniku predal, tak to riešila jeho kolegyňa ktorá ani nevedela ako vyplniť reklamačný formulár a musela volať tuším niekomu do Bratislavy aby jej s tým poradili. Objektív cestoval do Prolajky v BA, odkiaľ sa po pár dňoch vrátil z vyjadrením že spĺňa všetky normy a nie je preto dôvod na reklamáciu. Píšem sťažnosť do Cewe Fotolab a kontaktujem aj Canon SK. Tragykomédia. Po niekoľkých dňoch sa mi podarí zastihnúť aj chlapíka v Cewecku. Je vidieť že z pohľadu človeka ho celá situácia mrzí, ale je len zamestnanec a nemá žiadnu možnosť ako mi pomôcť. Je len škoda že som si ten rozhovor nenahral. Po dlhšej debate s neho vypadlo že možno kolegyňa alebo brigádnička objektív pretreli niečím agresívnym, prípadne sa to stalo na centrálnom sklade alebo inej predajni kde mali objektív pred tým a to poškodilo ochrannú vrstvu. Výborne hovorím si. Neskôr ešte nasledovala návšteva AQT kde sa mi veľmi ústretovo poradili ako ďalej postupovať a kontaktovanie SOI-ky, kde však len skonštatovali že z pohľadu zákona je všetko v poriadku a jediná možnosť ktorá mi zostáva je dať predajcu na súd. A tak už úplne zúfalý som kontaktoval súdneho znalca v obore optika. Pán bol veľmi praktický a na rovinu mi povedal že ak aj dokáže poškodenie predného skla, stále budem musieť dokázať že v takom stave mi už objektív predali. Skončili sme jasná správa.
Čo mi z tejto skúsenosti plynie?
Že ani nákup u autorizovaného predajcu ti nezaručí že dostaneš nepoužitý produkt. Že aj tie dva roky záruky sú ti nanič pokiaľ sa záruky nevieš domôcť a ak nie si profi fotograf a techniku vytiahneš maximálne cez víkendy vo voľnom čase ubehnú ti skôr ako povieš „najvyrukavyčkovanejší“. Že keď nakupovať tak u špecializovaného predajcu ktorý sa tomu skutočne naplno venuje a vracajúci sa zákazník je u neho na prvom mieste. A ten špecialista nemusí byť autorizovaný, viď legendárny Z…o. Aj keď som s ním nemal tú česť, internety sú mocný nástroj a keby ten chlap ľudí podvádzal boli by toho plné fóra a asi by nemal dlhú životnosť na trhu. Takže momentálne autorizovaný predajca vs šedý trh 1:1.
Vdaka za komentar a nazor. Je to smutne, ze si clovek musi takymito peripetiami prejst. No svet nie je cierno-biely, plne suhlasim. Prekvapuje ma, ze prave u L-kovych objektivov sa najdu aj kusy, ktore takto skoncia. Profi trieda = najvyssia kvalita… ale ani to neplati, a podobne je na tom Nikon.
Ako novacik som sa nechal napalit a dobre som za to zaplatil, ale som o niekolko skusenosti bohatsi.
Je v zasade jedno ci je to Canon ci Nikon alebo ktokolvek iny. Raz ma jeden nieco lepsie ako ten druhy a naopak. A nepodarok moze preklznut aj tym najlepsim cez QC. Ide o to ako sa k tomu nasledne postavia.
Neviem povedat ci moj objektiv bol od vyroby paskvil alebo mu v Cewecku dopomohli, prestal som to riesit po maily od sudneho znalca. L-kove skla su bez pochyb kvalitne, ale pristup Fotolabu a samotneho Canonu SK – taky ten stary slovensky „podstandard“ to nazvem.
V AQT ma prijemne prekvapil pristup, ochota pomoct a poradit aj napriek tomu ze moje taptiky skoncili u niekoho ineho. A to sa ceni, aj preto za mna priebezne skore 1:1.
Ale do extremu ako kupovat techniku ciste z netu by som urcite nesiel. Aj „seda eminencia“ by mala byt dohladatelna.
Živím sa fotkou s jednou prestávkou 15 rokov a skúseností s nákupom fototechniky mám ja a moji kolegovia/kamaráti, na mysli mám hlavne tých čo poznám osobne, habadej. Sú takí čo uprednostňujú kamenné predajne, niektorí internet. Ja som už skúsil takmer všetko, mal som cca 20 digit.zrkadloviek/CSC (Olympus, Nikon, Fuji) a 60-70 skiel. Kedysi TOP kamenná predajňa je u nás v KE už pár rokov zrušená, a ostal už iba Fotolab a jedna menšia, aj ked tradičná (fungovala uz za socíku keď som začínal fotiť na filmy). Bohužiaľ obe sú pomerne „predražené“, vo Fotolabe síce možno ochotný personál, ale málo odborný, v tej druhej sa tomu síce viac rozumejú, ale výber techniky v pultoch je obmedzený, pre profesionála minimálny. Nezávidím nikomu, kto ešte dnes robí tento biznis, ale nezavidim ani internetovým predajcom, hlavne tie problémy, ktoré vyplývajú z vecí po predaji. Ja na ich mieste by som sa z toho zbláznil (trebárs lehota na vrátenie tovaru bez udania dôvodu). Neviete čo sa s tou vecou niekoľko dní dialo, ale potrebujete ju po vrátení predať, aby ste mohli zaplatiť faktúry dodávateľovi. To mohol byť kľudne aj prípad Jána z komentára vyššie. Každopádne, ja osobne mám pozitívnejšie skúsenosti s nákupom cez web (ktoré ale môžu vyplývať z obmedzených možností kamenných obchodov), dokonca aj cez tu spomínaneho pána Z…a, napriek tomu, že dobre poznám a aj som nakupoval aj v autorizovanych predajniach v BA (naposledy Nikon D850) či Prahe. Vôbec by som sa nebál nakupovať na webe (to platí hlavne pre EÚ), ale za istých pravidiel, aby ste mali istotu pri platbe, resp.reklamácii (minimalne rok záruky platí všade). Pri nákupe na webe v podstate platí, že úmerne s výškou „zľavy“ rastie aj riziko, a naopak. Ja si vždy vyberiem zlatú strednú cestu, aby som mal aj nejaké jasné garancie, aj ušetrené eurá. Z Košíc musím Nikony tak či tak posielať v prip.potreby servisu poštou do Prahy, alebo ich niesť osobne ako minuly týždeň (keďže slov.pošta vám balik poistí max do 1000€, čo je pri FF za 5500-6500 € o ničom…). Treba si spočtať, či sa vám ušetriť oplatí, ja mám zásadu (napr. na Ebay), že do 10% z ceny o tom ani neuvažujem. Ak som ale pri zrkadlovke mal možnost ušetriť 1200-1300 € (oproti intern.cene na SK), šiel som do toho. Moje osobné dlhoročné skúsenosti ako člena Nikon Professional Services s Nikonom CZ/SK (Praha) sú viac ako pozitívne, a to som pána, ktorý sa mi roky o techniku stará videl pred pár dňami po prvýkrát naživo. Preto viem, že ak by som aj mal nejaký problém po kúpe techniky, servis sa mi o to za tie ušetrené eurá postará. Pre amatérov a ľudí, ktorí sa fotografii nevenujú na dennej báze je ale určite jednoduchšie a schodnejšie nakupovať na SK weboch, resp.kamenných predajniach. Univerzálne riešenie ideálne pre každého neexistuje, tak ako neexistuje univerzalny foťák vhodný pre každeho 😉
Plne suhlasim, vdaka za nazor, pekne zhrnute.