Prečo sa pri objektívoch nenaháňať za vysokou svetelnosťou?

0

Mnohí z nás, či už si fotograf alebo videomaker, sme začínali so zrkadlovkou a pravdepodobne s kitovým objektívom. A možno si tým prechádzaš práve ty, kto tento článok čítaš. A možno si už prišiel/prišla na to, že kitové objektívy, ktoré dostaneš k svojej bezzzrkadlovke nie vždy produkujú oslňujúci obraz vo videu či fotografiách. Môže za to napríklad menej kvalitná konštrukcia, optické členy a väčšinou horšia svetelnosť, napr. f/3.5, f/5.6 atd.

Ak si v štádiu, kedy sa pozeráš po nejakom lepšom objektíve, určite si všímaš často práve písmenko f/ a hodnotu za ním. To je práve svetelnosť, ktorá značí, koľko svetla dokáže prejsť cez objektív na snímač tvojho fotoaparátu. Táto hodnota patrí k najdôležitejším, ktoré musíš sledovať, pretože do veľkej miery ovplyvňuje výslednú fotografiu či video. Od svetlosti až po hĺbku ostrosti. O tom však až trochu neskôr.

Expozičný trojuholník

Expozičný trojuholník je pojem, ktorý združuje svetelnosť, ISO a rýchlosť uzávierky. Trojuholník preto, lebo každá hodnota ovplyvňuje ostatné 2 hodnoty. Ako sme už spomínali vyššie, svetelnosť je hodnota, ktorá nám hovorí, koľko svetla dokáže prejsť cez objektív na snímač. Vo všeobecnosti platí, čím je toto číslo menšie, napr. f/2.8, f/1.8, f/1.4 a pod., tým lepšie, najmä v horších svetelných podmienkach.

Ďalšou hodnotou je ISO, čiže citlivosť na svetlo. V prípade, kedy by ťa limitovala svetelnosť, môžeš využiť zvýšenie hodnoty ISO. Tu si však treba dávať pozor, pretože fotografiu či video budeš mať svetlejšiu, avšak pri vyšších hodnotách sa môže objavovať zrnenie vo výslednom snímku. Dnešné bezzrkadlovky už dokážu vytvárať pekné fotografie či video aj pri vysokom ISO, avšak pri rádovo vyšších tisíckach hodnoty ISO si už treba dávať pozor. Pri dobrom osvetelní teda odporúčame držať sa čo najnižších hodnôt.

Treťou hodnotou je expozičný čas. To je hodnota, ktorá nám udáva, ako dlho snímaču, resp. uzávierke trvá, kým vytvorí fotografiu a ako dlho berie svetlo na snímač. Rýchlosť uzávierky prispôsobujeme tomu, čo fotíme. Ak fotíš napríklad šport, prípadne nejaký dopravný prostriedok vo vysokej rýchlosti, tak rýchlosť uzávierky musí byť čo najvyššia. Napríklad 1/4000 sekundy. Ak naopak fotíš portrét, môžeš nechať snímač, aby bral svetlo dlhšie, napríklad 1/100 sekundy. Ak sú tieto vety pre teba španielska dedina, pre lepšiu predstavu prikladáme nižšie aj názornú ukážku, kde je všetko graficky znázornené.

Expozičný trojuholník

Ako sa navzájom ovplyvňujú

A keďže sme písali, že jedna hodnota ovplyvňuje ostatné 2, tak uvedieme príklad, kedy fotíš napríklad šport v priemerných svetelných podmienkach. Chceš mať ostrého športovca a dobre exponovanú fotku. V takom prípade musíš mať rýchlosť uzávierky napríklad na 1/4000. Môže sa stať, že budeš mať fotografiu tmavú aj pri najviac otvorenej clone, napríklad f/2.8. V takom prípade musíš zvýšiť aj ISO, kedy však musíš dávať pozor na šum výslednej snímky.

Ak nefotografuješ rýchly pohyb a nemáš ultra svetelný objektív, riešením, aby si nemal/a zašumenú fotografiu môže byť aj zníženie rýchlosti uzávierky, napríklad na hodnotu 1/50. Treba si však dať pozor, pretože pri dlhých časoch už je potrebné mať statív. Treba si preto vyskúšať, aký najdlhší čas dokážeš udržať vo voľnej ruke.

Čím vyššia svetelnosť, tým viac „Adidas“?

Okrem toho, že svetelnosť ti prináša viac svetla na snímač tvojho fotoaparátu, má na svedomí aj obľúbené rozostrenie pozadia. Čím otvorenejšia je clona tvojho objektívu, tým rozmazanejšie bude pozadie okolo fotografovaného objektu. Napoak, ak si pricloníš, hĺbka ostrosti bude väčšia a budeš tak mať zaostrenú väčšiu plochu. Preto si daj pozor, či vždy potrebuješ mať rozostrené pozadie. Vždy si zhodnoť scénu, ktorú ideš fotografovať/natáčať. Ak máš dobré svetlo a fotíš napríklad krajinku, neboj sa pricloniť si napríklad na f/8, prípadne f/11. Alebo ak fotíš proti slnku a chceš mať z lúčov peknú hviezdičku, určite si pricloň aspoň na f/16, prípadne vyššie. V mojich začiatkoch nakrúcania videa som sa aj ja hnal za čo najviac otvorenou clonou ale po nejakom čase som zistil, že to nie je úplne správna cesta. Najmä, ak používaš manuálne zaostrovanie.

Aj keď je nepochybne svetelnosť objektívu, ktorá sa na väčšine skiel označuje ako f/, určite to automaticky neznamená, že sa jedná o špičkový objektív. To, že má objektív svetelnosť napr. f/1.8 je síce super, avšak môže mať iné nedostatky, kvôli ktorým môže byť plne otvorená clona takmer nepoužiteľná. Môže sa objaviť napríklad tzv. vinetácia, čo sú tmavé okraje fotografie či videa. Pri zvýšení clonového čísla postupne tento jav mizne, avšak strácaš tým výhodu tohto objektívu, ktorou je práve svetelnosť.

Ďalej sa môže objaviť horšia ostrosť, najmä v smere od stredu fotografie či videa alebo chromatická aberácia. Zárukou kvalitného obrazu nie je ani to, ak má objektív nastavenú vyššiu cenovku. Ak sa chceš presvedčiť, či je objektív pre teba vhodný, odporúčame pozrieť napríklad recenzie, výsledné fotografie, prípadne sa opýtať v rôznych skupinách na sociálnych sieťach, kde sa s tebou používatelia často ochotne podelia o svoje skúsenosti. A ak si nie si istý/istá, aký objektív je pre teba vhodný, či už ohniskom alebo svetelnosťou, budeme radi ak prídeš k nám do showroomu AQT.sk v Bratislave na Kazanskej 1/B a my ti radi s výberom objektívu poradíme.

Tvoja emailová adresa nebude zverejnená.

Ďakujeme za tvoj komentár :)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

X