Keď sa stereotyp stane prínosom

0

Moderné digitálne zrkadlovky Nikon sú známe nielen špičkovou kvalitou prevedenia, obrazového výstupu, bezprecedentným výkonom, ale aj širokými možnosťami úprav nastavení, či zmenou funkcionality ovládacích prvkov.

Pri prechode na novší typ zväčša nenarazíme na žiadny problém. Rozmiestnenie ovládacích prvkov býva takmer totožné a prechod z tela na telo sa dá zvládnuť so „zatvorenými očami“. To je možno dôvod, prečo toľko fotografov považuje návod na použitie za 400 stranový záručný list. Nie je to ich lenivosť, je to tým, ako sú produkty Nikon precízne premyslené. Získavame pri nich falošný pocit, že všetko vieme. Jeden z dôvodov, prečo som takmer dve desaťročia verný tejto značke, je práve ich vyšperkovaná užívateľská ergonómia. Keď do rúk zoberiem nový foťák, mám pocit, že ho používam už roky. Dodnes som nedržal telo inej značky, s ktorým by sa mi pracovalo lepšie.

Sme zvyknutí, a ja nie som výnimka, pracovať v istých naučených šablónach, ktoré plne postačujú na zvládnutie spracovania danej témy. Pri fotení väčšinou nie je čas na experimenty a už vôbec nie na experimenty s novým nastavením techniky. Keď ten čas ale je, povieme si: Veď ok, minule to v pohode „vydalo“, načo niečo meniť? Zaužívané šablóny fotografovi nepochybne prácu v prvom rade uľahčujú a odbúravajú aj stres či neistotu. Fotograf pri práci nemusí riešiť len záhadu expozičného trojuholníka. Musí riešiť komplex úloh, zohľadňujúc pri tom množstvo kritérií a faktorov, ktoré konečný výsledok priamo ovplyvňujú. Ide o spektrum drobností, ktoré musia byť nielen vyriešené, ale aj realizované v krátkom čase. Často sa bavíme o sekundách. Pre úplnosť netreba podceniť ani samotnú prípravu, ktorou to vlastne všetko začína. Tejto téme sa na stránkach magazínu AQT podrobne venovali fotografi Marián Trizuliak a Peter Brichta. Odporúčam nevynechať nasledujúce odkazy.

https://magazin.aqt.sk/sportova-reportaz-trpezlivost-ruze-prinasa/

https://magazin.aqt.sk/priprava-na-reportaz/

Pri všetkom vyššie spomenutom je použitie šablóny prirodzené a nie je veľmi čo namietať. Čo je ale škoda – z vlastnej pohodlnosti pri tých istých šablónach aj ostávame .Pritom už malá zmena v postupoch či nastaveniach môže mať veľký, hlavne pozitívny vplyv na našu prácu.

Na začiatok stačí málo. Nájsť tlačidlo s nápisom MENU a vyhrabať manuál. Nie je len cestou k nastaveniu dátumu a času, ale aj bránou k účinným nástrojom, ktoré nám umožňujú zo svojho foťáku dostať viac – a ak sme šikovní, dostať z neho maximum.

V nasledujúcej sérií článkov s voľným pokračovaním si povieme nielen čo-to z teórie, ale aj to, ako jednoduchou zmenou fotografických postupov či základných nastavení fotoaparátu dosahovať lepšie výsledky. Povieme si, ako zmeniť vlastné šablóny.

Nastavenia fotoaparátu Nikon

Vlastné nastavenia

Aktivácia AF pomocou tlačidla AF-ON
Custom Settings a8

V prvej časti sa pozrieme na funkciu, ktorú denne používame a je ňou aktivácia AF. Pokúsime sa teda zistiť, aké možnosti nám táto zdanlivo jednoduchá funkcia na moderných DSLR ponúka.

Aktivácia AF v Normálnom režime

  • Tlačidlo spúšte
  • Tlačidlo AF-ON
  • Multifunkčný joystick

Aktivácia AF v režime Live view

  • Tlačidlo spúšte
  • Tlačidlo AF-ON
  • Multifunkčný joystick
  • Aktivácia dotykom

Na aktiváciu AF väčšina fotografov používa tlačidlo spúšte zatlačené do polovice, čo je aj základné nastavenie na DSLR Nikon. Zlúčenie dvoch samostatných funkcií pod jeden ovládač – funkcií, ktoré si vzájomne viac prekážajú, ako sa dopĺňajú – považujem za hlavnú nevýhodu daného usporiadania. V praxi sa často stáva, že pred expozíciou počas zmeny kompozície dochádza k nechcenému preostreniu na iný subjekt a ostrenie je potrebné opakovať. Ak je čas, nie je problém, ak čas nie je a premeškáme zaujímavý záber – je to na infarkt.

Odpoveďou na tento problém sa môže zdať použitie funkcie AF-L, ktorá sa na D850 aktivuje zatlačením stredu multifunkčného joysticku. Čiastočne sme sa problému síce zbavili, ale len ak fotíme statické subjekty vypĺňajúce celý hľadáčik. Vtedy si „namačkneme“, zaostríme, dáme kávu, zatlačíme joystick, zmeníme kompozíciu a exponujeme. Pohoda, nie je sa kam ponáhľať.

Ak však fotíme akciu, potrebujeme aj rýchlosť a presnosť. Keď však v danej scéne z dôvodu jej charakteru očakávame, že bude dochádzať k opakovaným nechceným preostreniam, (športové podujatia, fotografovanie voľne žijúcich živočíchov atď.) , tu nás okrem bežných nastavení režimov AF, zachráni už len zmena ovládania aktivácie AF. Ako prvý adept nám celkom správne padne do oka tlačidlo AF-ON. Kto z vás ho niekedy použil?? U starších prístrojov, ktoré nie sú vybavené tlačidlom AF-ON, sa dá na aktiváciu AF použiť tlačidlo AE-L /AF-L. Joystick odložím na iný diel, máme preňho pripravené zaujímavejšie využitie ako AF-L

Základné výhody, ktoré nám prinesie získanie nezávislej kontroly aktivácie AF pri fotografovaní

1. statických objektov alebo krajiny

Precíznejšie ostrenie s výberom ostriaceho bodu a miesta zaostrenia so zmenou alebo bez zmeny kompozície pri fotení statických objektov alebo krajiniek.
Zníženie nechcených preostrení v sťažených podmienkach. Zaostrím na sediaceho vtáka v korune stromu cez medzierku medzi vetvičkami, uvoľním tlačidlo AF-ON a bez obáv mením kompozíciu a exponujem. Ak by som ale zaostroval cez tlačidlo spúšte, pri minimálnom pohybe s vysokou pravdepodobnosťou dôjde k preostreniu na nejakú halúzku a mohol by som začať odznova.
Pri fotení krajinky je to podobné. Po „namačknutí“ spúšte vždy hrozí preostrenie tam, kam nechceme. Použitie AF-ON toto riziko znižuje na nulu.

2. rýchlej akcie

Nezávislá kontrola nad ostrením v scénach plných prekážok a exponovaním pri sériovom snímaní
Pri sledovaní rýchlo sa pohybujúceho objektu tlačidlom AF-ON opakovane doostrujem podľa potreby a v prípade, že sa medzi objektív a fotografovaný subjekt dostane nejaká prekážka, ostrenie preruším.
Prerušenie zaostrovania mi ale nebráni ďalej pohodlne exponovať. Takýto postup by pri bežnej aktivácií AF na tlačidlo spúšte bez nechceného preostrovania kade-tade nebol možný.

  • hokejový hráč / spoluhráči
  • lesná zver, operence / pohyb medzi stromami
  • subjekty v meste/ pohyb medzi autami, budovami, infraštruktúrou

3. tvorbe a zmene kompozície

Eliminácia rizika zmeny zaostrenia po „namačknutí“ spúšte tesne pred plánovanou expozíciou

Zmenu nastavenia nájdeme v MENU

  • Custom Settings
  • a8 AF Activation

Na začiatku sa sústreďme na najzásadnejšie zmeny:

  • pribudol nám na nepretržité používanie jeden ovládač
  • AF aktivujeme nezávisle od tlačidla spúšte
  • AF aktivujeme len vtedy, keď ho aktivovať aj potrebujeme

Rovnakú funkciu som priradil aj tlačidlám AF-ON a joysticku na battery gripe MB-D18. Celkové ovládanie je teraz naozaj intuitívne.

Nikon Battery Grip

Záver

Priznávam, zo začiatku je to vcelku náročná disciplína, hlavne ak fotíte rýchle akcie v zložitom prostredí. Aj tu je to ale ako so všetkým: chce to cvik, vôľu a trpezlivosť. Osvojenie si daného princípu nám za vynaloženú námahu prinesie odmenu v podobe precíznejšieho ovládania a celkovo lepších výsledkov. Každému kto má chuť, odporúčam tento spôsob na pár dní vyskúšať – a možno sa mu dostane pod kožu rovnako, ako mne. Za seba môžem povedať že ku (klasickému) spôsobu aktivácie AF sa už nevrátim.

Tvoja emailová adresa nebude zverejnená.

Ďakujeme za tvoj komentár :)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

X