Prečo si zvoliť pre tvorbu videa kameru?

0

Firma Canon je známa najmä svojim postavením na trhu s fotoaparátmi. Kvalitné telá typu DSLR alebo Mirrorless si obľúbilo množstvo fotografov. Je to pochopiteľné, lebo sú naozaj špičkou vo svojich segmentoch. Foto a videotechnika je ale tradične dizajnovaná buď pre fotenie alebo pre nakrúcanie. Toto sa v posledných rokoch veľmi rýchlo mení. Na trhu sa objavujú skvelé kúsky, ako napríklad EOS R5 s možnosťou nahrávať záznam v rozlíšení až 8K. Za posledné roky sa fotoaparáty posunuli v ústrety videotvorcom – majú kvalitnejší záznam, lepší autofocus, často umožňujú nakrúcať do formátov vhodných pre kvalitnú postprodukciu. Nevidíte dôvod, prečo by ste v dnešnej dobe mali siahnuť po kamere? A dokonca ani netušíte, aké kamery má Canon vo svojom portfóliu?

Kamera má lepšiu ergonómiu

DSLR a MILC fotoaparáty sú dizajnované predovšetkým tak, aby ich čo najlepšie mohli použiť fotografi. Kamery sú vyrobené inak. Spôsobom, aby ich kameraman mohol udržať v ruke dlhší čas a neunavil sa pritom, pretože inak bude výsledný záber roztrasený. 

Vďaka lepšej ergonómii sú aj ovládacie prvky na kamerách umiestnené spôsobom, ktorý zaručuje ich ľahkú dostupnosť. Canon kamery obsahujú napríklad vstavané ND filtre, ktoré dokážete zapnúť stlačením jedného gombíka. Pri fotoaparátoch by ste museli siahnuť po fyzických filtroch, ktoré nielenže stoja ďalšie peniaze, ale musíte ich upevniť na objektív.

Kamera má v sebe všetko čo videotvorca potrebuje pre svoju prácu. Pokiaľ si to vyslovene nevyžadujete, nemusíte dokupovať externý monitor, filtre, ani follow focus. Tento systém práce sa volá run and gun, čo naznačuje, že stačí kameru zobrať do ruky a môžete nakrúcať.

Vstupy a výstupy

Je jasné, že fotograf pre svoju prácu potrebuje iné porty ako kameraman. Fotoaparát teda logicky nemôže obsahovať všetky… Jeden z najzákladnejších portov, ktorý každý videotvorca potrebuje, je vstup na mikrofón. Pri starších fotoaparátoch nebol typický ani 3,5 mm jack. Dnes ho už nájdete vo väčšine fotoaparátov. V profesionálnej tvorbe sa však využíva iný typ audio konektorov a to konkrétne XLR, ktoré na fotoaparátoch budete hľadať len ťažko. Profesionálne kamery majú zvyčajne takéto vstupy hneď dva, aj s možnosťou napájania použitého mikrofónu – ak si to vyžaduje. Tiež môžete úroveň prichádzajúceho zvuku upravovať priamo na otočných voličoch a nemusíte kvôli tomu otvárať menu. 

Ďalším portom je SDI, ktorý sa síce nenachádza na všetkých kamerách, ale napríklad XA15, XA55, XF405 či XF705 ho majú. SDI je štandard používaný na šírenie nekomprimovaného digitálneho signálu, takže ho opäť nájdete napríklad v profesionálnej televíznej technike. Oproti HDMI má množstvo výhod, napríklad môžete používať dlhší kábel, alebo ho zaistiť proti vytiahnutiu z kamery.

V  prípade, že chcete nakrúcať na viac kamier napríklad v štúdiu, je dobré skontrolovať, či majú Genlock / Sync výstup. 

Nepotrebujete množstvo objektívov

Na prvý pohľad sa môže zdať, že kúpou zrkadlovky alebo bezzrkadlovky, ušetríte peniaze a získate kvalitný výstup. Môže to byť pravda. Na druhú stranu však môžete rýchlo zistiť, že k fotoaparátu potrebujete nový objektív, rig, aby sa vám dobre držal a aby ste mali kam upevniť mikrofón či monitor. Potom zistíte, že potrebujete ďalší objektív s inou ohniskovou vzdialenosťou a uvedomíte si, že vám chýba follow focus. A do tretice, opäť potrebujete objektív… Veľa kamier, samozrejme, nie všetky, majú objektív vstavaný. Často je takýto objektív naozaj kvalitný a na daný model kamery “vyladený”. Meniť ohniskovú vzdialenosť môžete veľmi pohodlne a rýchlo, nečaká vás žiadne vláčenie techniky ani výmena objektívov, zatiaľ čo váš respondent čaká, kým padne klapka. XA40 má napríklad rozpätie ohniskovej vzdialenosti od 29,3 – až po 601 mm a clonu na úrovni f/1,8-2.8.

Ostrenie

Väčšina fotoaparátov má v dnešnej dobe viac alebo menej kvalitný autofocus. Canon ho vyšperkoval k dokonalosti a ich Dual pixel autofocus je momentálne na trhu neprekonateľný. Nemusíte sa báť, že by bol tento AF len špecialitou fotoaparátov, je totiž zabudovaný aj v kamerách a to už od modelu XA50. Autofocus vám veľmi pomôže, keď používate svoju techniku spolu s ďalším zariadením, napríklad s gimbalom. Taktiež je to neoceniteľná vec v prípade, že nakrúcate videá pre YouTube a potrebujete ostriť na svoju vlastnú tvár.

Na čo si dať pozor pri výbere kamery

Keď si vyberáte novú techniku, či už kameru alebo fotoaparát, treba si najskôr položiť otázku: “Na čo vlastne chcete danú techniku používať? Kde budete výsledné zábery používať?”. Vďaka tomu sa vyhnete kúpe príliš drahej kamery, s ktorou nakoniec možno ani nebudete vedieť dobre pracovať, prípadne naplno nevyužijete jej potenciál. Na druhej strane si ušetríte kúpu kamery, ktorá nespĺňa vaše očakávania.

Zamyslite sa nad tým, či je v dnešnej dobe kúpa Full HD kamery to pravé. 4K televízory sa síce už pár rokov predávajú, ale napriek tomu mnohým ľuďom stále stačí rozlíšenie 1920×1080. Stačí aj vám a nevidíte zmysel míňať viac peňazí na 4K kameru? V prvom rade si treba uvedomiť, že technika stále napreduje a Full HD bude o pár rokov zabudnuté rovnako, ako si dnes nikto nespomenie na PAL. Druhou výhodou je, že ak nakrúcate svoje zábery v 4K, no výsledné video bude vo Full HD, získate väčšie možnosti postprodukcie. Napríklad možnosť softvérovej stabilizácie obrazu. Môžete tiež robiť dodatočné výrezy, či jednoduchý nájazd a odjazd.

Dajte si pozor na bitrate, bit depth a kvalitu kompresie. Tieto parametre určujú výslednú kvalitu videa. Je dobré sa držať aktuálnych štandardov, no opäť záleží na tom, čo vlastne chcete robiť. Existujú kamery, ktoré sa kompresiu snažia minimalizovať, alebo vám dávajú možnosť nakrúcať do RAW formátov. Takéto video potrebujete, ak chcete záznam ďalej upravovať – napríklad gradeovať (upravovať farby). Čím je však výstupný formát kvalitnejší, tým viac miesta na záznamovom médiu potrebujete na jeho ukladanie. Tiež potrebujete lepší počítač na jeho spracovanie. Nájdite si takú kameru, ktorej výstup vám najviac vyhovuje a ušetríte si veľa práce. 🙂 Ak však chcete obraz ďalej spracovávať, môžete siahnuť napríklad po XF705, ktorá disponuje C-logom, známym skôr z filmových kamier od Canonu.

Canon Pro video range

XF705 XF405/XF400 XA55/XA50 XA40 XA15/XA11
4K ENG Camcorder Compact 4K ENG Camcorder Compact Lightweight 4K Camcorder with DAF Compact Lightweight 4K Camcorder Compact Lightweight Full HD Camcorder
4K UHD 59.4p 4:2:2 10-bit Recording 12G-SDI Interface UHD H.265 IP Streaming capable High quality 4K lens with 15x zoom Dual Pixel CMOS AF Built in WiFi for FTP Transfer 1.0-type 4K CMOS sensor High quality 4K 15x zoom lens XF-AVC and MP4 recording to SD cards 4K 20x optical zoom lens with wide angle Infrared recording capability Slow and Fast Motion recording Advanced HD CMOS sensor Fast f/1.8-2.8 20x optical zoom lens AVCHD and MP4 recording to SD cards
SENSOR 1-INCH TYPE CMOS 1-INCH TYPE CMOS 1-INCH TYPE CMOS 1/2.3-TYPE CMOS 1/2.84 – INCH TYPE CMOS
SENSOR SIZE (EFFECTIVE MP) 8.29 MP 8.29MP 8.29 MP 8.29 MP 2.91MP
MAX RECORDING RESOLUTION 3840 X 2160 3840 X 2160 3840 X 2160 3840 X 2160 1920 X 1080
RECORDING FORMAT/DATA RATE (MAX) XF-HEVC (H.265) XF-AVC (H.264) XF-AVC160 Mbps MP4 150 Mbps XF-AVC160 Mbps MP4 150 Mbps MP4 150Mbps AVCHD 28Mbps/MP4 35Mbps
LENS FOCAL LENGTH RANGE/APERTURE 25.5 to 382.5 mm f/2.8–4.5 25.5 to 382.5 mm f/2.8–4.5 25.5 to 382.5 f/2.8–4.5 29.3 – 601mm f/1.8–2.8 28.8 – 576mm, f/1.8–2.8
ZOOM RATIO X15 (4K UHD) X30 (FHD) X15 (4K UHD) X30 (FHD) X15 (4K UHD) X30 (FHD) X 20 (Optical) X 20 (Optical)
IMAGE STABILISATION YES YES YES YES YES
SAMPLING/BIT DEPTH 4:2:2 10-BIT (XF-HEVC) 4:2:0 8-BIT (XF-AVC) 4:2:0 8-BIT 4:2:0 8-BIT 4:2:0 8-BIT 4:2:0 8-BIT
FRAME RATE (PAL) 50.00P/25.00P 50.00P/25.00P 50.00P/50.00i/25P 50.00P/25.00P (50i HDMI External) 50.00P/25.00P
SLOW/FAST MOTION YES YES YES YES YES
RECORDING MEDIA SD/SDHC/SDXC card (2 card slots) SD/SDHC/SDXC card (2 card slots) SD/SDHC/SDXC card (2 card slots) SD/SDHC/SDXC card (2 card slots) SD/SDHC/SDXC card (2 card slots)
AUDIO MPEG-4 AAC-LC (16-bit 2CH) / LPCM (16-bit 4CH) MPEG-4 AAC-LC (16-bit 2CH) LPCM (16-bit 4CH) MPEG-4 AAC-LC (16-bit 2CH) LPCM (24-bit 4CH) MPEG-2 AAC-LC (16-bit 2ch) LPCM (16-bit 4ch) 16-bit 4ch or 2ch (48 kHz) linear PCM
DUAL PIXEL CMOS AF YES YES YES NO NO
FOCUS ASSIST/POINTS YES YES YES NO NO
BUILT-IN ND FILTERS ND 1/4, ND 1/16, and ND 1/64 ND 1/4, ND 1/16, and ND 1/64 ND 1/4, ND 1/16, and ND 1/64 YES, GRADUATED TYPE YES, GRADUATED TYPE
SDI CONNECTOR YES 12G-SDI YES 3G-SDI (XF405 Only) YES 3G-SDI (XA55 ONLY) NO YES 3G-SDI (XA15 ONLY)
DIMENSIONS Approx.191 x 210 x 383 mm (Including lens hood, not including grip belt and eye cup) Approx. 150 x 216 x 267 mm [Including lens hood, BP-828, mic holder unit, and handle unit] Approx. 140 x 216 x 265 mm (Including hood, BP-820, mic holder, and handle unit) Approx. 131 x 180 x 231 mm (Including lens hood, BP-820, mic holder unit, and handle unit) Approx. 131 x 180 x 231 mm (Including lens hood, mic holder unit, and handle unit)
WEIGHT Approx. 2660g Approx. 1670g XA55: Approx. 970g XA50: Approx. 960g Approx. 1120g XA15: Approx. 1140g XA11: Approx. 1135g
Third-party HEVC-IP decoder required**

Tabuľku s kompletnými informáciami o kamerách Canon nájdete tu: Stiahnuť PDF

Tvoja emailová adresa nebude zverejnená.

Ďakujeme za tvoj komentár :)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

X