Sto tvárí Talianska na fotografiách

Od 5. júna do 15. septembra 2019 v Bratislave

Marcello Di Donato, Roma 2005
0

Aká krajina je vaša obľúbená? U nás v AQT poniektorí nedáme dopustiť na Taliansko a tak sa už teraz tešíme na veľmi zaujímavú výstavu, ktorú majú na svedomí najvýznamnejší talianski fotografi. Ak ju navštívite v priestoroch Slovenského národného múzea (SNM) na Vajanského nábreží v Bratislave, uvidíte na vlastné oči prehľad vývoja krajinárskej fotografie od polovice 20. storočia až po súčasnosť. Sto tvárí talianskej krajiny z pohľadu tridsiatich piatich fotografov!

Krajina sa v dejinách výtvarného umenia objavuje ako motív relatívne neskoro, a to v období renesancie, keď Leon Battista Alberti vo svojom diele De Pictura vedecky opísal perspektívu, čo otvorilo dvere pre zobrazovanie mesta, jeho podôb a tvarov. Naopak, vo svete fotografie je krajina v popredí záujmu už od samotných počiatkov tohto umeleckého odvetvia, pričom proces snímania exteriérov sa stáva súčasťou Grand Tour devätnásteho storočia a výletov mimo Európu,“ vysvetľuje Walter Liva, kurátor výstavy a jeden zo zástupcov Centra CRAF. Výstava V ústrety kráse prezentuje prostredníctvom viac než sto fotografií taliansku krajinu a jej premeny. Okrem prezentácie umeleckej a estetickej hodnoty poukazuje na krásu krajiny ako na jedno z kultúrnych bohatstiev, vďaka ktorým je Taliansko vo svete výnimočné. Vybrané snímky v rámci výstavy predstavujú koncept talianskej krajinárskej fotografie a tiež jej kultúrny vývoj, ako bol zozbieraný a zdokumentovaný centrom CRAF a Fondazione 3M,“ ďalej spresnil Liva.

Výstava zaznamenáva premeny vo vzťahu medzi človekom a prírodou, narastajúce rozdiely medzi vidiekom a mestom; zároveň ponúka aj prierez tvorivých prístupov, nových trendov a experimentov, ktoré autori uplatňovali pri zobrazovaní krajiny. Mario Giacomelli v šesťdesiatych rokoch úplne zmenil pohľad na neorealimus a do fotografií vniesol novú poéziu odtieňov a snov. Nino Migliori vo svojej tvorbe predznamenal príchod graffiti a umeleckej avantgardy. Mario De Biasi  použil ako prvý v Taliansku spravodajskú fotografiu. V polovici sedemdesiatych rokov sa začali rysovať prvé experimenty, dozrela nová generácia fotografov ako boli Luigi Ghirri, Gabriele Basilico, Francesco Radino a tí sa stali sa pevným bodom na scéne krajinárskej fotografie nielen v Taliansku, ale aj vo svete.

Súčasťou výstavy sú aj práce mnohých ďalších fotografov, ktorí zobrazovali mestské prostredie a architektúru, priemyselné scenérie (Mimmo Jodice, Mario Cresci, Olivo Barbieri, Luca Campigotto, Marco Zanta), alebo jednoducho sa snažili ponúknuť vlastný osobitý pohľad na Stredomorie a jeho kultúrne bohatstvo. Výstava dokumentuje, akými spôsobmi fotografi zachytávali krásu krajiny v rozpätí sedemdesiatich rokov. „Hoci zranená nezodpovednými zásahmi človeka, talianska krajina zostáva dedičstvom, ktoré by sme si mali chrániť: takéto poučenie plynie z fotografií,“ doplnil kurátor Roberto Mutti.„Teší nás, že v rámci festivalu talianskej kultúry 2019 Dolce vitaj, môže SNM prezentovať túto zaujímavú výstavu, ktorá vypovedá nielen o vývine talianskej krajinárskej fotografie, ale aj pôvabe samotného Talianska a jeho premenách v čase,“ poznamenal generálny riaditeľ SNM Branislav Panis. 

Na začiatku histórie talianskej fotografie skúmali jednotlivci krajinu s veľkým dôrazom na charakteristické architektonické diela a archeologické nálezy, a tak bratia Alinariovci, Giacomo Brogi a jeho syn Carlo a ďalší vytvorili talianske krajinárske dedičstvo. „Rozvoj fotografickej techniky medzičasom umožnil prechod od nákladnej dagerotypie ku kalotypii, ale predovšetkým od jedinej kópie k negatívu, z ktorého bolo možné vytvoriť viac kópii, čím sa položili základy obchodu s fotografiami. Bol určený turistom, čo zavítali do Talianska a chceli si zadovážiť samostatný záber i spomienkový fotoalbum. Žánrové portréty a snímky krajiny sa tešili najväčšej obľube,“ objasnil Mutti.

Ďalej sa fotografi špecializovali na portréty a venovali sa výskumu, aby napokon vytvorili nový reportážny jazyk, ktorý zachytával obrovské zmeny prebiehajúce v Taliansku, akými boli boje za zjednotenie krajiny, potlačenie banditizmu, sociálne konflikty. V polovici 20. storočia existovali takmer súbežne dve zoskupenia – La Bussola vzniklo v roku 1947 v Miláne a La Gondola o rok neskôr v Benátkach -, ktoré významne ovplyvnili históriu talianskej fotografie.

Ako píše kurátor výstavy Mutti, úvahy o krajine nadobudli ucelenejší charakter od 70. rokov minulého storočia, pretože ich do svojich umeleckých konceptov zaradili autori pohybujúci sa vo svete umenia a designu. 80. roky mali predstavovať v spôsobe vnímania talianskej krajiny zásadný zvrat, ktorý vzdialil fotografiu od povzbudivej vízie vykresľujúcej Taliansko ako Bel Paese, ale autori začali skúmať jeho ďalšie aspekty.

Tvoja emailová adresa nebude zverejnená.

Ďakujeme za tvoj komentár :)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

X