Užívateľský test: NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8E FL ED VR

1

O tomto objektíve uvedenom na trh v roku 2016, sa už popísalo toľko, že je ťažké nájsť nový technický detail, alebo odhaliť skrytú technickú vychytávku. Na objektív sa preto pozriem pohľadom amatérskeho fotografa a sústredím sa na opis osobných skúseností, ktoré s týmto objektívom mám v praxi. Ak sa bude dať, nebudem opakovať nudné, chronicky známe technické podrobnosti a dáta z tabuliek. Komu by niektoré údaje chýbali, rýchlo si ich vyhľadá. Na exaktné merania naviac nedisponujem potrebným vybavením, a tak nasledujúce riadky berme len ako užívateľskú recenziu.

Čo mi prezradí o novom objektíve jeho obchodný názov NIKKOR AF-S 70-200mm f/2.8E FL ED VR? Že je to nový objektív vybavený ultrazvukovým automatickým zaostrovaním (AF-S) stredného rozsahu ohniskových vzdialeností (70-200mm), svetelnosťou 2,8 v celom rozsahu (f), elektronicky riadenou clonou (E), mono kryštalickým odľahčeným fluoritovým sklom (FL), spolu s optickými prvkami zo zníženým rozptylom svetla (ED) a systémom redukcií vibrácií (VR). Veľké zlaté N na tele objektívu hrdo odkazuje na použitie antireflexných vrstiev Nano Crystal Coating.

Optická konštrukcia

V krabici zlatej farby nájdeme, ako je u tejto triedy dobrým zvykom, kvalitné prepravné puzdro s uloženým objektívom, vrátane slnečnej clony, pätky statívu a oboma krytkami.. Okrem šíriacej sa vône novoty ešte záručný list a návod na použitie. Na spodnej strane objektívu nájdeme doplňujúce technické informácie:

  • Nikon

  • Nano Crystal Coat

  • SWM

  • VR

  • ED

  • IF

  • Ø77

  • Vyrobené v Japonsku

  • Sériové číslo objektívu

Ergonómia

Objektív po prvom poťažkaní (1430 g) s celkovou dĺžkou (203 mm) nenechá nikoho na pochybách, že ide o pomerne kompaktný, konštrukčne odladený výrobok, zo zvýšenou odolnosťou voči prenikaniu prachu a vlhkosti, ktorý je výsledkom kombinácie moderných materiálov a optického skla.

Skôr ako nový objektív nasadím na telo, do kovového závitu s priemerom 77 mm osadím nový ochranný UV filter. Pre tento objektív som si v AQT vybral filter HOYA Pro 1 Digital. Ako ochranu proti mechanickému poškodeniu ešte podlepím spodok slnečnej clony čiernou lepiacou páskou a objektív je z môjho pohľadu pripravený na používanie. Rituál, ktorého sa asi nikdy nevzdám. 🙂 Konečne nastáva moment, kedy prvýkrát objektív spárujem s telom. V tomto prípade ide o Nikon D850. Battery Grip som odmontoval, aby som si overil celkovú ergonómiu zostavy bez príslušenstva.

Zámok bajonetu jemne cvakol a krásavec je na svojom mieste. Po uvoľnení aretačnej skrutky otáčam nízku statívovú pätku hore, neskôr ju demontujem úplne.

Zostava je ako celok (2435 g) pri bežnom držaní pocitovo mierne nevyvážená, paradoxne s väčším hmotnostným pomerom na strane tela. Je to spôsobené nutným „úchopom“ pred neutrálnym bodom vyváženia, nie samotnou hmotnosťou tela (1005 g). Nič, čo by bolo kritické, nepohodlné alebo neprijateľné. Napokon, nejedná sa o nijako dlhý ani ťažký objektív, s ktorým si neporadím. Predpokladám, že battery grip tento nepomer ešte mierne zvýši, ale zároveň poskytne lepší úchop aj oporu.

Všetky ovládacie prvky objektívu sú dobre dosiahnuteľné s bezproblémovou zmenou nadstavenia.

Treba ešte pripomenúť, že na rozdiel od statívovej pätky, statívovú objímku nie je možné z objektívu úplne demontovať. Keď sa ale pozrieme bližšie, zistíme, že sa nejedná o jednoducho nasadenú objímku kov na kov. Hladký chod nám napovedá, že objímka sa okolo objektívu otáča na vnútorných ložiskách alebo inom klznom mechanizme. Všetko nasvedčuje tomu, že konštruktéri mysleli aj na ochranu proti vniknutiu prachu a nečistôt pod objímku. Na mieste statívovej pätky po jej demontáži nájdeme klasický závit na pripevnenie doštičky hlavy statívu alebo monopodu.

Ovládacie prvky

Na objektíve nájdeme spolu až 11 (!!!) ovládacích prvkov – dva otočné prstence, 4 tlačidlá, 4 prepínače a jednu stupnicu so zaostrenou vzdialenosťou.

Otočný prstenec zoomu – Otočný prstenec zoomu je umiestnený hneď za slnečnou clonou na prednej strane objektívu. Je doplnený označením nadstavenej ohniskovej vzdialenosti na hodnotách 70, 85, 105, 135 a 200 mm. Gumený drážkovaný povrch je príjemný na dotyk a poskytuje dostatočný úchop.

Chod prstenca je hladký, plynulý, s primeraným odporom, presne podľa očakávania. Na zmenu celého rozsahu ohniskových vzdialeností od 70 po 200, je potrebné pootočiť prstenec o 90 stupňov v smere hodinových ručičiek. Toto usporiadanie mi maximálne vyhovuje, lebo zmenu celého rozsahu ohniskových vzdialeností pohodlne vykonám palcom ľavej ruky. Tým sa dostávame asi k jedinému vážne kritizovanému konštrukčnému usporiadaniu. Ide o zámenu umiestnenia ostriaceho a zoomovacieho prstenca. Tie boli u predchodcov umiestnené opačne. Bolo zaujímavé pozorovať, ako kritické hlasy postupne utíchajú priamo úmerne tomu, ako sa nový objektív začal dostávať k svojim užívateľom. Dôvodov na upokojenie rozbúrených vôd bolo podľa môjho názoru hneď niekoľko. A paradoxne majú viac dočinenia s prstencom manuálneho ostrenia a systémom AF, ktorému sa povenujem neskôr. Som spokojným užívateľom zoomu Nikkor 200-500mm f/5.6E ED VR a za obdobie, čo ho vlastním, s ním mám spomedzi zoomov nafotené asi najviac… Prstenec nadstavenie zoomu má umiestnený vpredu rovnako ako nová 70-200. V praxi ale využívam viac pevné sklá ako zoomy, a tak mi dané usporiadanie nepripadá rušivé.

Pre zaujímavosť ešte zablúdim k pyšnej princeznej – objektívu Nikkor 200-400 f/4. Ten má zoomovací prstenec „na svojom mieste,“ ale palcom s ním nepohnem ani náhodou. Kde fotím z ruky, rýchla zmena nadstavenia ohniskovej vzdialenosti je srandovná záležitosť. Ľavou rukou musím zospodu nadhodiť koniec objektívu a počas jeho letu presunúť ruku na zoomovací prstenec. Po zmene nadstavenia sa to celé opakuje v obrátenom poradí. Nie všetko je vždy ideálne, treba si len zvyknúť.

Funkčné tlačidlá – 4 funkčné tlačidlá sú rozmiestnené po 90 stupňoch po obvode objektívu hneď za prstencom zoomu. Slúžia na aktiváciu priradenej funkcie prepínačom AF-L a AF-ON. O funkcii prepínača si povieme neskôr. Tlačidla majú pogumovaný povrch a kladú primeraný odpor.

Ostriaci prstenec – Funkčné tlačidlá sú nasledované ostriacim prstencom s príjemne hladkým chodom a celkovým rozsahom pohybu cca 170stupňov, takzvaná „pol otočka.“ Povrchové spracovanie je rovnaké ako u prstenca zoomu. Za ostriacim prstencom sa nachádza už len stupnica zaostrenej vzdialenosti a na jej úrovni na ľavej strane 4 prepínače. Keďže funkcie prepínačov sú chronicky známe, len si ich pre zopakovanie rýchlo prebehneme.

Prepínač pre určenie priority ostrenia s polohami A/M, M/A a M – Podľa vybranej priority ostrenia zvolíme polohu prepínača. M je manuál, ale viete aký je rozdiel medzi A/M a M/A ??

A/M priorita automatického ostrenia, kde pri nechcenom pohybe ostriacim prstencom dôjde k  prechodu na ostrenie manuálne omnoho neskôr ako v polohe M/A . Minimalizuje nechcený prechod z AF do MF. V polohe M/A je prechod z AF do MF okamžitý.

Prepínač pre výber rozsahu ostrenia s polohami FULL , ∞-5m – Voľba rozsahu ostrenie systému AF.

Poloha Full, AF pracuje v rozsahu 1.1 m do nekonečna.

Poloha ∞-5m, AF ignoruje predmety, ktoré sa nachádzajú bližšie ako 5 metrov, čím sa zvýši rýchlosť ostrenia. Rozdiel v rýchlosti ostrenia pri oboch nadstaveniach som nebol schopný subjektívne zaznamenať.

Prepínač voľby režimu systému VR s polohami OFF NORMAL a SPORT – Princíp optickej stabilizácie obrazu spočíva vo vychýlení optického člena stabilizácie v opačnom smere, ako je vychýlená optická os objektívu. Optický člen vychyľuje Voice Coil Motor.

Režim NORMAL –  používa sa pre bežné fotenie statických objektov a redukuje bežné chvenie vznikajúce pri držaní zostavy.

Režim SPORT – používa sa na fotenie rýchlo sa pohybujúcich objektov, alebo pri fotení z nestabilnej základne (loď, auto, apod.) Režim VR v režime SPORT funguje v dvoch základných módoch.

K redukcií vibrácií dochádza vo všetkých smeroch, ak ide o bežné chvenie.

Pri sledovaní rýchlo sa pohybujúceho objektu v horizontálnej alebo vertikálnej rovine, napríklad pri panningu. VR tento pohyb a jeho smer rozpozná, pričom ignoruje opravu v smere opačnom.

OFF – Statív, použitie vysokých časov …

Prepínač AF-L, OFF a AF-ON

Priradenie funkcie funkčným tlačidlám

AF-L Blokovanie AF

AF-ON Aktivácia AF

Je škoda, že miesto AF-L nebola použitá funkcia AF Memory, ktorú poznáme z iných objektívov. Funkcia Memory slúži na uloženie a následne pomocou funkčného tlačidla preostrenie na uloženú vzdialenosť. Užitočné pri fotení športu. Fotograf zaostrí na prilbu hokejového brankára. Zaostrenie uloží do pamäte objektívu a fotí pokojne ďalej. Keď ale príde k útoku na bránu, nemusí v rýchlosti hľadať brankára alebo bod, na ktorý by ostril, stačí namieriť objektív k bránke, zatlačiť jedno z funkčných tlačidiel a v milisekunde objektív preostrí na uloženú vzdialenosť.

Rozmiestnenie ovládacích prvkov

Systém automatického zaostrovania

K najväčším plusom nového objektívu popri jeho optických vlastnostiach, je systém ultrazvukového automatického ostrenia AF-S. Je to bezpochyby najrýchlejšie ostriaci objektív, aký som kedy držal v ruke a nepochybne jeden z najrýchlejších objektívov spoločnosti Nikon vôbec. Za fenomenálnu rýchlosť spojenú s absolútnou presnosťou a tichým chodom vďačíme jednak použitému ultrazvukovému motorčeku ostrenia SWM, ako aj jeho precíznemu chodu a riadeniu.

Treba si ale uvedomiť, že samotný objektív je v podstate akýmsi koncovým zariadením systému AF, ktorý je použitý v samotnej DSLR. Pri D850 je to Mulati-CAM 20k.

SWM objektívu reaguje na riadiace povely AF zrkadlovky a s potrebnou presnosťou vykoná požadované nadstavenia. Rovnako je na tom aj clona, jedine systém optickej redukcie vibrácií VR pracuje autonómne.

Nepriamo sa dostávame k dôvodu, prečo postupne utíchli kritické hlasy na výmenu umiestnenia zoomovacieho a ostriaceho prstenca?

Ťažko si predstaviť a väčšina užívateľov so mnou bude súhlasiť, že by pri vlastnostiach AF, akými tento objektív disponuje, bol užívateľ nútený často používať manuálne ostrenie.

A čo ak mám na danú scénu a subjekt zvolený nevhodný AF-Area mód, o ktorom predpokladám, že sa v danej konfigurácií nezachová tak, ako by som potreboval? Bežnou záchranou býval prechod na manuálne ostrenie, ale nie v tomto prípade. Telá, na ktorých sa tento objektív cíti ako ryba vo vode D5, D850, D500 sú na zadnej strane vybavené multifunkčným programovateľným joystickom a navyše disponujú najmodernejším systémom ostrenia spoločnosti Nikon Mulati-CAM 20k. Táto kombinácia ponúka jednoduché riešenie celého problému. Spočíva v preprogramovaní funkcie joysticku tak, aby po jeho zatlačení došlo k zmene AF-Area módu z akéhokoľvek nadstaveného, na nadstavenie SINGLE POINT AF AREA. Joystick zároveň plní funkciu tlačidla aktivácie autofokusu . Ak mám počas fotenia pocit, že by mohlo dôjsť k zlyhaniu AF, alebo k nemu pri aktuálnom režime došlo, miesto prechodu na manuálne ostrenie zatlačím stred joysticku a prejdem na ostrenie pomocou jedného ostriaceho bodu. Zatiaľ som manuálne ostrenie nepotreboval použiť ani raz.

Skúsený fotograf, ktorý pozná vlastnosti a limity používanej techniky, by v bežných situáciách nemal mať s ostrením žiadny problém. Prečo teda došlo k zmene umiestnenia ostriaceho prstenca? Myslím si, že bol presunutý na miesto, kde bude v zmysle jeho minimálneho použitia najmenej zavadzať.

Systém AF sa neprejavil žiadnym zaváhaním ani pri priamom protisvetle pri fotení vtákov so slnkom priamo v zábere, ani v zhoršených svetelných podmienkach.

Ďalším krokom vpred je zníženie minimálnej zaostrovanej vzdialenosti na 1.1 metra. V praxi to znamená, že fotografovaný subjekt pri minimálnej zaostrovanej vzdialenosti bude vypĺňať podstatne väčšiu časť obrazového poľa pri udávanom zväčšení 0,21x. Ruka v ruke s týmto vylepšením sa konštruktérom podarilo odstrániť jav nazývaný Focus Breathing ktorý má tiež vplyv na zmenu veľkosti zobrazenia fotografovaného subjektu a celkový uhol záberu.

Obrazová kvalita

Objektív má novú optickú konštrukciu, ktorá pozostáva z 22 členov v 18 skupinách. Aj tu je vidieť, že sa nejedná len o kozmetickú úpravu, ale o serióznu snahu o posun vpred. O optických vlastnostiach, ktorými disponuje tento objektív,sa dá rozprávať len v superlatívoch. Ostrosť je vynikajúca po okraje od rohu k rohu od clony 2,8 ktorá sa priclonením ešte zvýši. Vo všeobecnosti pre tento objektív platí, že ostrosť od f/2,8 po f/16 je excelentná, od f/16 po f/22 vynikajúca. Dosiahnutie takejto ostrosti s jej zachovaním naprieč celým obrazovým poľom je obdivuhodné. Podanie farieb a prenos kontrastu sú ňu ňu ňu… 😀 V protisvetle sa prejavuje nad očakávania. Všetky tie kryštalické vychytávky a antireflexné vrstvy fungujú, ako fungovať majú. Žiadne prasiatka, žiadne nežiadúce reflexy. Koniec – koncov pozrite si priložené fotografie.

Postreh 1: Na plnej diere sa prejavuje pomerne výrazná vinetácia. Ak sa nám nehodí, zbavíme sa jej jednoduchým priclonením, alebo neskôr pri post procese .

Postreh 2: Nevýrazné sférické skreslenie poduškového typu, ktoré je dobre viditeľné na rovných horizontálnych líniách. Náprava je opäť pomerne jednoduchá. Nefotiť výrazne horizontálne línie, v menu DLSR nadstaviť automatickú korekciu skreslenia, alebo ju vykonať neskôr v post procese.

Mám knihu, ktorá sa volá Optika a optické prístroje. Napísal ju istý pologénius menom Jaromír Hajda a bola vydaná v roku 1956. Viete, čo som z nej pochopil ja v roku 2018? Ani slovo… Nechám preto obšírnejšie mudrovanie o optických vlastnostiach a prípadných optických chybách na odborníkov, ktorí vedia o čom rozprávajú.

Clona

Objektív je, ako sme už spomínali v úvode, vybavený elektronickou riadenou kruhovou clonou, ktorá sa skladá z 9 lamiel a jej celkový rozsah je od f/2,8 po f/22. Výhody elektronického riadenia clony sa prejavujú najmä v presnom bezhlučnom chode, v možnosti plynulej zmeny nadstavenia pri tvorbe videa, kde nedochádza k skokovým zmenám expozície, pri sériovom snímaní je clona elektronicky synchronizovaná s uzávierkou a v neposlednom rade odstránenie mechanických prvkov.

Ak držíte v ruke objektív, ktorému chýba clonový krúžok a skratky nie sú vašou parketou, ide o verziu G alebo E. Tieto verzie od seba následne rozlíšite pri pohľade na bajonet. Ak z neho trčí malá kovová „pacička“, ide o mechanický unášač clony a teda o verziu G. Ak tento unášač chýba, ide o verziu E, keďže pri elektronicky riadenej clone mechanický unášač nie je potrebný.

Unášač clony typ G

Zhrnutie

Objektív sa správa vo všetkých ohľadoch tak, ako sa to od objektívu v tejto technickej a cenovej kategórii očakáva. Jeho celkové spracovanie, ergonómia, či ovládanie sú príkladné. Rovnako ako vlastnosti v sťažených svetelných podmienkach. Vysoká svetelnosť, reprodukcia farieb, prenos kontrastu, celková ostrosť s minimom nevýrazných optických chýb je na vysokej úrovni, rovnako obrazový výstup ako celok. V spojení s moderným telom je pre mňa tento objektív v danom rozsahu neohrozený performer, ktorým najbližšie roky určite ostane.

Kúpiť či nekúpiť

Ak rozmýšľate nad kúpou, nemáte dôvod váhať. Napriek aktuálnej cenovke okolo 2500,-Eur, po kúpe hodíte za hlavu s radosťou každý vynaložený cent. Ak ale patríte k menej rozhodným alebo stále váhajúcim kupujúcim, po dohode je možné si tento objektív s vlastným telom v priestoroch spoločnosti AQT osobne vyskúšať.


1 Komentár
  1. robert povedal(-a)

    Super clanok Adrian, priamo z praktickeho pouzivania.

    Pouzivam doteraz predchadzajucu verziu a uz tato mi prinasa krasne zabery. Urcite investicia do novej bude hodna kazdeho centu. Tento objektiv ma vsestranne vyuzitie a dodnes je mojou prvou volbou pri portretovej fotgorafii.

    Dik za zaujmave postrehy!

Tvoja emailová adresa nebude zverejnená.

Ďakujeme za tvoj komentár :)

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

X